De tweede editie van Voorburg Sculptuur staat voor de deur. Na een succesvolle pilot in 2018 heeft het evenement ‘Voorburg Sculptuur’ zich een vaste plek verworven in de zomerprogrammering van de Voorburgse musea. De samenwerking tussen Huygens’ Hofwijck, Museum Swaensteyn en de gemeente Leidschendam-Voorburg garandeert een feestelijk evenement waarbij het gehele oude centrum van Voorburg, het Huygenskwartier en omstreken, opnieuw in het teken zal staan van driedimensionale kunst. De exposities in Museum Swaensteyn en Huygens’ Hofwijck zijn te zien vanaf 22 juni tot en met 25 augustus.

Voorburg Sculptuur 2019 kenmerkt zich door een grote diversiteit. Museum Swaensteyn toont werk van acht Nederlandse kunstenaars die onbevangen de grenzen van hun métier opzoeken, zowel qua concept als materiaalgebruik. Huygens’ Hofwijck zal opnieuw het domein zijn van één kunstenaar. Dit jaar is dat de gerenommeerde Britse beeldhouwer Helaine Blumenfeld, wiens veelal monumentale beelden op tal van plekken in de wereld te vinden zijn.

De acht kunstenaars in Museum Swaensteyn tonen gezamenlijk hoe gevarieerd beeldhouwkunst kan zijn. In het werk van Margot Berkman staat de onderwaterwereld centraal. Op poëtische wijze haalt zij zeewier-wouden naar de oppervlakte. Theo ten Have laat zich voor zijn gekleurde glassculpturen inspireren door natuurfenomenen. Natuurlijke processen van bloei en verval vormen ook de inspiratie voor de zinken sculpturen van Mary Geradts. In het werk van Magreet Hajee staat de mens centraal. Met haar imposante vrouwfiguur geeft zij een ode aan het leven. Ook in de houten sculpturen van Louis Niënhuis en de schetsen in klei van Riëlle Beekmans speelt de menselijke vorm een hoofdrol. Daarnaast creëren de subtiele bolvormen van Yumiko Yoneda een spannend contrast met de ruimtelijke objecten van Jaco van der Vaart.

Helaine Blumenfeld heeft een atelier in het Engelse Cambridge en één in Pietrasanta, het kunstenaarsdorp aan de voet van de marmergroeven van Carrara, Italië. Haar leermeester was Ossip Zadkine, wiens assistente zij in de jaren na 1965 was. Blumenfeld werkt in meerdere materialen, maar marmer vormt haar passie. Uit meer dan manshoge massieve blokken van het zuiverste Carraramarmer creëert zij organische, gracieuze vormen, soms zo flinterdun dat het de hardheid van het materiaal lijkt te ontkennen.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter