Nieuws
HTM waarschuwt reizigers voor staking

Reizigers die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer moeten er rekening mee houden dat HTM op de ochtend van woensdag 3 juli geen betrouwbare dienstregeling kan rijden. Dit door een staking van bestuurders en chauffeurs die FNV en CNV hebben afgekondigd. De staking loopt van 06.00 tot 10.00 uur.

‘Wij willen medewerkers die niet willen staken de gelegenheid bieden om hun dienst te rijden. Maar we weten pas op de dag zelf hoeveel medewerkers we kunnen inzetten. In het ergste geval zijn er onvoldoende trambestuurders en buschauffeurs beschikbaar en rijden we niet’, aldus de HTM in een verklaring.

‘Helaas is het onvermijdelijk dat door deze staking van de vakbonden, reizigers van HTM te maken krijgen met uitval van ritten, volle trams en bussen, en mogelijk een langere reistijd. HTM adviseert haar reizigers dan ook om als dat mogelijk is de reis uit te stellen of gebruik te maken van alternatief vervoer. Na 11.30 uur zal de dienstregeling van HTM weer zoveel mogelijk op het normale niveau zijn’.

De vakbonden hebben de staking uitgeroepen vanwege vastgelopen cao-onderhandelingen. ,,Onze reizigers worden keer op keer gedupeerd. Dat betreuren wij zeer. Wij blijven daarom woensdagochtend de dienstregeling zo goed als mogelijk rijden. We vinden het jammer dat de vakbonden dit uiterste middel inzetten terwijl er in onze optiek nog ruimte was én is voor het gesprek’’, aldus Karen Bosch, lid van het directieteam HTM.

Volgens HTM gaat het de vakbonden bij deze staking vooral om het afdwingen van een loonsverhoging van 4 tot 5% als onderdeel van een éénjarige cao. Bonden geven aan dat dit jaar er een forse loonstijging noodzakelijk is gezien loonmatiging van de afgelopen jaren. Bij HTM stegen de lonen, in tegenstelling tot andere gesubsidieerde bedrijven, elk jaar door.

De lonen bij die bedrijven stegen in het eerste kwartaal van 2019 gemiddeld tussen 2 en 3%. Karen Bosch: ,,Ons eindbod van 2,8% is dus marktconform en ligt in lijn van vergelijkbare cao’s. Ook biedt HTM maatregelen op het gebied van werkdrukvermindering en voor oudere medewerkers. Deze kosten ons bedrijf ook geld. Het is simpelweg niet mogelijk om aan alle eisen tegemoet te komen. Daarbij moeten we ook niet vergeten dat het onlangs aangenomen Pensioenakkoord meetelt in de toekomstige kosten voor HTM.’’

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter