Nieuws
Den Haag geeft korting aan regionaal toerisme

Met de nieuwe strategie ‘Toerisme werk(t) voor de stad 2020-2025’ wil gemeente Den Haag haar ambitie realiseren weer de tweede toeristenstad van Nederland te worden. De groei van toerisme is nodig om meer mensen in de stad aan een baan te helpen en draagt bij aan de leefbaarheid van de stad. De groei wordt gerealiseerd door het maken van bewuste keuzes zoals een uitbreiding van het toeristische aanbod en het kiezen voor kwaliteitstoerisme. De verwachting is dat het aantal toeristen de komende jaren met vijf procent per jaar kan groeien. Ook wordt onderzocht of er een bezoekerspas ontwikkeld kan worden waarmee bewoners en regionale bezoekers korting kunnen krijgen op Haagse attracties en musea. Voor het versterken van het toeristisch aanbod wordt door de gemeente een acquisiteur aangesteld.

Richard de Mos, wethouder Toerisme: ,,We houden vast aan ons toeristisch profiel: stad aan zee, koninklijke stad en stad van vrede en recht. Deze profilering spreekt een hoogwaardige doelgroep aan: de kwaliteitstoerist. Dat is een bezoeker die geld uitgeeft, op minder drukke plekken en tijden naar de stad komt en zorgt voor levendigheid zonder overlast. We willen geen bierfietstoeristen, maar gezinnen die hier hun centjes komen uitgeven. Zonder de leefbaarheid uit het oog te verliezen, promoten we toerisme. Dat is belangrijk, want vergis je niet: toerisme is een echte banenmotor. Zo maken we het leven een beetje beter voor iedereen in Den Haag.”

Den Haag beschikt over een breed toeristisch aanbod en heeft, in tegenstelling tot veel andere steden, verschillende toeristische kernen waar bezoekers komen. Dit geeft de stad een goed fundament voor groei van de sector. Per toeristische kern wordt gekeken hoe toerisme kan bijdragen aan de uitdagingen in het gebied. Zo kan een goed variétéaanbod in Scheveningen zorgen voor een toename van openbaar vervoer in de avonduren en nieuwe attracties zoals het Legoland Discovery Centre kunnen bijdragen aan meer levendigheid en bestedingen buiten het hoogseizoen. Door nieuw te vestigen attracties bij voorkeur langs en aan het einde van OV-lijnen te realiseren, kunnen bezoekers zich eenvoudig en duurzaam kunnen verplaatsen.

In de binnenstad ziet de gemeente vooral ruimte voor gezinnen. Zij bezoeken nu vooral Scheveningen, Kijkduin en de Internationale Zone, maar zouden verleid moeten worden ook de binnenstad langduriger te bezoeken. Daarnaast heeft de gemeenten de ambitie een grotere binnenstad te creëren waarbij bezoekers meer verspreid kunnen worden en ondernemers van kunnen meeprofiteren. Nieuwe toeristische ontwikkelingen vinden daarom bij voorkeur plaats in en rond het Museumkwartier, het Kerkplein, Chinatown en de Haagse grachten. Een belangrijk onderdeel in het vergroten van de binnenstad is het ontwikkelen van de verbindingsroute tussen de binnenstad en station Hollands Spoor.