Mening
U zegt het maar: Capaciteit N14 blijft grootste probleem

Al weer zeven jaar geleden werd er besloten dat de twee kruispunten op de N14 bij Leidsenhage aangepakt gaan worden om de doorstroming te verbeteren. Het ging zelfs zover dat ze ongelijkvloers worden, zodat het plaatselijk verkeer vrijelijk onder de N14 door kan.

Na 6 jaar wachten, althans zo leek het voor ons, kwam Rijkswaterstaat (RWS) in 2018 met een uitgewerkt plan. Ze hadden niet stil gezeten, want het was zelfs al variant 8a, u weet wel, dat plan met de drie keerlussen.

In oktober 2018 werd deze variant vrij snel om zeep geholpen door het onversneden kritisch commentaar van zowel inwoners als bestuurders van de gemeente omdat deze oplossing desastreuze gevolgen had voor zowel de infrastructuur van het wegennet en een remmende werking zal hebben op de doorstroming. Zo zou bijvoorbeeld al het verkeer vanaf de Noordsingel richting A4 wil gaan eerst onder de N14 door moeten, dan via een rotonde moeten omdraaien en zo rechtsaf de N14 moeten opdraaien, waar het juist altijd al erg druk is en vooral aan het eind van de middag al files staan.

Een groot dilemma, want er moest snel gekozen en besloten worden was de afspraak tussen gemeente en rijk.

Voor RWS geen probleem, die toverde binnen een paar weken een nieuwe variant tevoorschijn, variant 12 (varianten 9,10 en 11 waren in tussentijd blijkbaar al weer gesneuveld). Deze variant werd uitgebreid gepresenteerd voor vele inwoners op 6 december 2018 in het Fletcher-hotel.

En, wonder boven wonder, alle slimme varianten waren aan de kant gezet en RWS kwam met het simpele uitgeklede voorstel om de twee doorgaande wegen ‘ongelijkvloers’ onder de N14 te laten doorgaan. Verder niets!!! Alles mocht weer, op de N14 links afslaan mag weer in alle richtingen en blijkbaar valt het met de doorstroming toch wel mee.

De gemeente ging wonderwel zonder verder onderzoek direct akkoord met dit zwaarbevochten voorstel en daarna hebben wij niets meer gehoord of gezien.

Maar hoe ziet variant 12 er eigenlijk precies uit? En wat zijn de voor- en nadelen? Om die reden hebben we als voorbeeld het kruispunt van de N14 met de Prins Bernhardlaan en de Noordsingel even in kaart gebracht.

Het andere kruispunt bij de Brandweer is wat gecompliceerder, daar wordt nog aan gewerkt, onder andere is daar nog het plan van Aart van der Stigchel dat nader bestudeerd wordt.

Kruispunttechnisch verandert er voor het verkeer op de N14 niet zoveel, het recht doorgaand verkeer van de Prins Bernhardlaan en de Noordsingel rijdt er soepeltjes onderdoor en dat spaart één verkeerslichtstop per cyclus uit.

Komende van Voorburg via de Prins Bernhardlaan gaat rechtdoorverkeer zonder verkeerslicht onder de N14 door; mogelijk is iets verderop bij de Noordsingel wel verkeersregeling nodig vanwege het invoegend/kruisend verkeer dat vanaf de N14 gekomen is en mogelijk naar de Mall wil.

Rechts afgaand verkeer kan vanaf de Bernhardlaan gewoon de N14 op richting A4 net als nu.

Verkeer dat vanaf de Bernhardlaan linksaf wil de N14 op, richting Wassenaar/Scheveningen kan dat ook blijven doen, maar sorteert rechts van de doorgaande weg die onder de N14 door gaat. Dat is even wennen en men zal daar tijdig moeten voorsorteren.

Het verkeer dat van de Noordsingel komt doet hetzelfde maar dan in spiegelbeeld, ook hier zal voor de beide linksaf banen rechts van de doorgaande baan voorgesorteerd worden. De wegwijzerborden zullen hier hun werk moeten doen en TomTom zal zijn beschrijving moeten aanpassen.

In theorie lijkt het allemaal niet schokkend wat er verandert, de praktijk zal moeten uitwijzen of het ook soepel gaat lopen en het grootste knelpunt blijft natuurlijk het capaciteitsprobleem in combinatie met het sterk toenemend verkeersaanbod naar en van de Mall.

Een risico dat nu al te voorspellen is, is dat bij grote drukte vanaf de Noordsingel aan het eind van de middag dat weggebruikers die naar de A4 willen dan mogelijk een vluchtroute kiezen die via de Prins Bernhardlaan en eventueel de Wijkerbrug loopt.

Daarnaast legt de Gemeente Den Haag grote druk op de vlotte doorstroming van de N14, van de A4 naar Scheveningen vice versa, wat uiteindelijk het primaire doel was van de N14.

(Bram Visser)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter