Men ziet ze steeds meer op de weg: elektrische voertuigen. Als er brand is in deze voertuigen vergt dit een andere aanpak en techniek van brand bestrijden. Als bij een brand in een elektrisch voertuig het accupakket is betrokken, dan is de kans aanwezig dat het accupakket na blussing opnieuw kan ontsteken. Accupakketten van elektrische voertuigen zijn zó goed verpakt dat deze niet altijd goed geblust en/of gekoeld kunnen worden. Reden genoeg voor Veiligheidsregio Haaglanden om hier iets mee te doen. In samenwerking met bergingsbedrijf Vreugdenhil heeft afgelopen week een oefening met een elektrisch voertuig plaatsgevonden op kazerne Oosterheem. Er zijn een tweetal scenario’s geoefend; het eerste scenario was een elektrisch voertuig in brand, het tweede scenario was hulpverlening elektrisch voertuig.

Wat de brandweer tijdens dit scenario anders heeft gedaan is met lagedruk de autobrand blussen. Lagedruk heeft als voordeel een grote worplengte, daarnaast komt er in een keer heel veel water op het voertuig. Normaal gebeurt dit met hogedruk. Het bergingsbedrijf heeft een waterdompelcontainer waar elektrische voertuigen in ondergedompeld kunnen worden. Het accupakket komt daarbij geheel onder water te staan en kan op deze manier goed afkoelen. In de toekomst wordt deze techniek vaker ingezet.

Doel van de samenwerking was om de processen goed op elkaar af te stemmen. Zodra een brand bestreden is, wordt bekeken of de waterdompelcontainer ter plaatse moet komen. Nadat het voertuig is geblust, is het van belang dat het voertuig zo stabiel mogelijk wordt meegenomen door de berger, maar dat is nu soms nog een probleem, omdat dit opnieuw kan gaan branden. Mocht het voertuig worden afgevoerd, dan blijft de brandweer assisteren en/of koelen tot het bergingsbedrijf is vertrokken, omdat het accupakket weer kan herontsteken waardoor er opnieuw brand kan ontstaan. (bron en foto VRH)

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter