De welbekende rode 1e klasbanken voor in kantoor, kiepende prullenbakjes onder de bureaus of eindelijk eens daadwerkelijk de noodrem van een trein binnen handbereik. NS verkoopt na 40 jaar trouwe dienst haar oude Sprinters – zonder winstoogmerk – in losse onderdelen aan geïnteresseerde kopers. Op manier hoopt NS 11,7 miljoen kilogram afval te besparen en werk te maken van een zo circulair mogelijke bedrijfsvoering.

Alleen de noodzakelijk te maken kosten voor bijvoorbeeld demontage en logistiek worden doorberekend aan kopers. Per item is een minimum prijs en aantal bepaald. De treinonderdelen zijn niet alleen geschikt voor kantoorinrichting en meubilair, maar ook als bouwmateriaal. Want bijvoorbeeld de treinramen, treindeuren en scheidingswanden zijn hufterproof, voldoen aan strenge veiligheidseisen en gemaakt om 100 jaar mee te gaan.

De treininrichting die wordt aangeboden, is van zogenaamde SGM’s – Stadsgewestelijk Materieel. Dat treintype rijdt sinds 1978 als Sprinter door ons land. Rond 2005 heeft NS deze trein gemoderniseerd en zijn bepaalde interieurdelen vernieuwd, maar vanaf eind 2019 wordt dit type stuk voor stuk vervangen door een modernere en energie zuinigere trein. De eerste rijtuigen verlaten in 2020 het spoor. Dan hebben die Sprinters ruim 7,8 miljoen kilometer door Nederland afgelegd en daarbij zo’n 46,9 miljoen reizigers vervoerd. De lijst met te verkopen spullen is te vinden op de website van de NS.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter