Nieuws
Haagse milieuzone; meer verkeer hier

De instelling van een milieuzone in Den Haag leidt tot het zoeken van alternatieve routes door bestuurders van personenauto’s, bedrijfswagens en bussen. Daar zal ook Leidschendam-Voorburg mee te maken krijgen. Tevens zal de luchtvervuiling bij die alternatieve routes toenemen.

Dat blijkt uit een studie die Royal Haskoning HDV voor Den Haag heeft gedaan. Den Haag kent sinds 2008 een milieuzone voor oude vrachtwagens. B&W van de Hofstad willen die uitbreiden tot vrachtwagens gebouwd voor 2006, personenauto’s en bestelwagens van voor 2006, tweetakt brom- en snorfietsen en taxi’s.

Er zijn drie varianten voor de milieuzone: alleen het centrum; centrum plus omliggende vooroorlogse woonwijken; de hele gemeente. Een keuze moet nog gemaakt worden. Volgens verantwoordelijk wethouder Liesbeth van Tongeren wordt er met B&W en ambtenaren van Leidschendam-Voorburg overlegd. Ook zal naar de mening van inwoners van Leidschendam-Voorburg worden gevraagd.

De maatregelen inzake vrachtwagens van voor 2006 alsmede brom- en snorfietsen gaan komend jaar in; voor personenauto’s en bestelwagens in 2021. Komend jaar wil Den Haag ook starten met elektrische veegwagens bij stadsbeheer, elektrische bussen en trams die rijden op zonenergie.

Door de milieuzone moet de hoeveelheid koolstof in de lucht met 40 procent dalen, die van stikstofoxyde met tien procent en van fijnstof tussen 4 en 12 procent. (illustratie Verkeersboete.nl)