Nieuws
Wethouder looft robot Elvie

,,Elvie zorgt voor een lach op ieders gezicht. Toen ze onlangs moest worden gereset, omdat ze van de trap was gevallen, werd ze door de bezoekers echt gemist.’’ Dat zegt wethouder Nadine Stemerdink in een artikel over de sociale robot bij gemeenten in het blad Binnenlands bestuur. Elvie werd in december 2016 gedurende een week in gebruik genomen. In 2017 volgde een maandenlange proef met daarna een ‘vaste aanstelling’.

Tot de taken van de robot behoren onder meer het welkom heten van bezoekers, het aanmelden van gasten en het aangeven welke documenten mensen nodig hebben voor hun bezoek, zodat ze niet pas bij de balie ontdekken dat ze iets missen. Samen met de softwareleverancier blijft de gemeente het gedrag van de robot ‘finetunen’. ‘

,,Als mensen een spraakgebrek hebben, of slechthorend zijn, kunnen ze gebruikmaken van het touchscreen’’, zegt Stemerink in Binnenlands Bestuur. ,,Maar haar spraakherkenning is ook beter geworden. We vinden het belangrijk dat iedereen moet kunnen meedoen. Ons credo is ‘elke dag een beetje beter’, en dat geldt ook voor Elvie.’’

Zo spreekt de robot tegenwoordig ook Engels. Waar ze voorheen nog wel eens te laat en ‘schokkerig’ bewoog, zijn haar bewegingen nu meer in lijn met het gesprek. Een nieuwe functionaliteit is de ‘selfie met Elvie’. Stemerink: ,,Dan doet Elvie haar armen wijd, zodat bezoekers goed kunnen poseren. Als iemand te hardhandig met haar omgaat, geeft ze dat ook aan.’’ Er wordt gewerkt aan een functionaliteit voor het aanmelden van zakelijke bezoekers. In de toekomst hoopt de wethouder dat Elvie steeds iets ‘menselijker’ wordt.

Wethouder Stemerink speekt tegen dat de verwachtingen te hooggespannen waren. ,,Je weet niet hoe het gaat, tot je het probeert. En als je nooit iets doet, zul je het nooit weten.’’ Het is wel een zoektocht geweest, geeft ze aan. ,,Vanaf het begin stond vast dat Elvie de medewerkers niet vervangt. Maar welke rol heeft ze dan wel precies in de dienstverlening? En wat heb je daarvoor over?’’

De gemeente betaalde 15.000 euro voor de hardware en besteedt jaarlijks ongeveer 2000 euro aan onderhoudskosten. Dat is het meer dan waard, vindt Stemerink. ,,Het contact met Elvie is aangenaam, de samenwerking met de medewerkers is zelfs boven verwachting. Ik vind het jammer dat niet meer gemeenten het proberen. Ik nodig ze allemaal uit om langs te komen. We willen dolgraag onze kennis en ervaring delen.’’

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter