Mening
Techniek in huis is niet altijd makkelijk

(Oud-wethouder Floor Kist schrijft voor Vlietnieuws.nl columns over ‘smart cities’. Het gebruik van technologie, internet en data om maatschappelijke vraagstukken te helpen oplossen. Of het nu gaat om zorg, onderwijs, verkeer, wonen, luchtkwaliteit er komen steeds meer technologische aanpakken op ons af. In deze columns wil hij u graag meenemen in de mogelijkheden, wenselijkheden en onwenselijkheden van dit soort ontwikkelingen. Dan kunnen we daar met z’n allen een goed gesprek over voeren, voordat het ons gewoon overkomt)

Graag deel ik met u twee voorbeelden van hoe lastig het kan zijn om techniek thuis te gebruiken.

Op de crowdfunding website Indiegogo.com trof ik Slide, de automatische gordijnenopener. De site nodigt mensen uit de ontwikkeling van nieuwe technieken mee te betalen. Daarbij is geen sprake van een garantie dat het lukt.

Deze techniek belooft om automatisch gordijnen te openen en sluiten. Dus op een knop drukken de gordijnen komen in actie. Voor mensen met zware gordijnen kan het helpen. Het is ook mogelijk om gordijnen te programmeren. De bijbehorende app biedt een stand aan zodat om tijdens de vakantie een op het zicht bewoond huis te hebben.

Het waren twee jonge Nederlanders, dus het leek mij leuk om dit project te steunen. Zoals dat meestal gaat bij nieuwe ontwikkelingen, duurt het altijd langer dan je denkt. Ik geloof dat ze minstens drie keer hun leverdatum hebben aangepast. Al met al duurde het een jaar langer voordat ze beschikten over een kwalitatief product.

Het is me gelukt om in de slaapkamer de zaak te installeren. De app biedt daarvoor een stap-voor-stap instructie. Nu programmeer ik het sluiten van de gordijnen een half uur na zonsondergang. Op werkdagen gaan de gordijnen open als ik zeker weet dat iedereen op is. En in het weekend openen ze flink wat later. De motor voor de gordijnen is heel stil, maar het is mogelijk op de app een signaal te krijgen dat de actie is gelukt.

In de zitkamer is het me nog niet gelukt. Dat kom simpelweg omdat er een handige bocht aan beide kanten van de gordijnenrails is. Zo hangen de gordijnen niet erg voor het raam. Maar ja, de apparatuur is niet bedacht op zo’n bochtje. Ik ben met de ontwikkelaars in gesprek om te zien of ik een aanvullende katrol kan gebruiken om toch dat bochtje te nemen. Hopelijk lukt dat? Maar als het lukt dat kan de producent die oplossing weer voor anderen gebruiken.

Voorbeeld 2. Er zijn heel veel aanbieders van lichtknopen of slimme stekkerdozen. Daarmee is het mogelijk tijdens de vakantie lichten aan en uit te doen. Ook is het mogelijk, door een sensor in te stellen, het licht aan te laten gaan als je thuiskomt.

Ik geeft toe dat ik een wat goedkopere variant van dit soort techniek heb ingezet. En u doet zich weer een bijzondere situatie voor: de frequentie waarop mijn modem internetsignalen uitzendt. Normaal gesproken werkt draadloos wifi op 5Ghz, maar er is ook een mogelijkheid om op 2,4 Ghz het signaal uit te zenden. Dat moet je maar net weten.

Sorry voor de verdere technische uitleg…

In mijn vorige modem moest ik een tweede netwerk instellen dat op 2,4 Ghz werkte. Daar kon ik dan de slimme lichten mee verbinden. Inmiddels heb ik een modem dat ‘tegelijk’ beide frequenties bedient. Daarmee zou ik met één netwerk toe kunnen.

Omdat je kennelijk niet onbeperkt slimme lichten en stekkerdozen aan het netwerk kunt koppelen, wilde ik een stekkerdoos voor een slimme lamp verwisselen. Dat lukte niet omdat de app aangeeft dat ik een 2,4 Ghz netwerk nodig heb. Maar dat heb ik. Dus ik schakel de stekkerdoos weer in, maar krijg daarop datzelfde bericht. Dat is heel bijzonder omdat de stekkerdoos al via datzelfde netwerk gekoppeld was. En dan denk je toch dat moet kunnen. Niets van dat al. Nu heb ik dat slimme licht niet en ook m’n slimme stekkerdoos niet. Op dit moment struin ik het internet af om te zien wat ik hieraan kan doen. Maar ja, als slimme lampen verwijzen naar het netwerk en het netwerk verwijst naar de slimme lampen dan schiet dat niet echt op.

Als het werkt, kan dit soort techniek echt helpen. Maar als dit soort technische vraagstukken opkomen, dan kun terugverlangen naar schroeven, moeren en boutjes in plaats van draadloze technologie en minuscule chipsplaten.

(Floor Kist)

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter