Nieuws
Effectieve maatregelen CO2-reductie verkeer vermeden

Gemeenten binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), waaronder Leidschendam-Voorburg, kunnen de CO2-vervuiling door het verkeer het meest effectief terugdringen door parkeer- en bouwmaatregelen. Maar één op de acht gemeenten besluit daar echter toe. De rest, waaronder Leidschendam-Voorburg, vermijdt die acties.

Dat blijkt uit cijfers van MRDH. CO2 is het belangrijkste broeikasgas en zorgt daarmee voor opwarming van de aarde. Bij het parkeren gaat het vooral om betaald parkeren en de aanleg van minder parkeerplaatsen. Zo zouden autobezit en -gebruik teruggedrongen worden. Bij bouwmaatregelen gaat het over nieuwbouw binnen de bebouwde kom, bij haltes en stations van het openbaar vervoer, en dicht bij kantoren dan wel bedrijven.

De 23 gemeenten binnen MRDH willen de CO2 uitstoot van het verkeer tussen 2015 en 2025 met 30 procent laten dalen. Daarvoor zijn veertig maatregelen bedacht waaronder 26 waaruit de gemeenten zelf kunnen kiezen. In maart moet duidelijk worden wat er feitelijk gaat gebeuren.

De CO2-reduktie met 30 procent zal echter zeker niet gehaald worden, zo weet men bij de MRDH nu al. Er wordt gehoopt op positieve effecten van maatregelen die de rijksoverheid en de EU nemen. Daarnaast zullen gemeenten meer moeten gaan doen dan zij nu al van plan zijn waarbij maatregelen die nu worden afgeschoten toch in aanmerking moeten komen om in te voeren.

Extra probleem: de financiële mogelijkheden per gemeenten en de wil om extra geld binnen de begroting vrij te maken. Bovendien is het een afweging of een bepaalde maatregel wel bij de gemeente past en of er samengewerkt kan worden met buurgemeenten.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com