Nieuws
Ruzie over bijkomende werken N14

De rijksoverheid moet niet alleen de werken aan de A4/N14 zelf betalen, maar ook begeleidende werkzaamheden. Dit om de nieuwe weg ruimtelijk in te kunnen passen en de kwaliteit ervan te verbeteren door fietspaden aan te leggen, groen te realiseren, recreatie te stimuleren en de ecologie te dienen.

Dat standpunt hebben B&W ingenomen. Het is verwoord in een brief die Commissaris der Koning Jaap Smit aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft gezonden. Hij deed dat niet alleen namens de gemeente maar ook namens de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), Den Haag, Rijswijk, Westland en Midden Delfland.

De rijksoverheid wil de A4 voor de poorten van Den Haag gaan verbreden. Op de N14 zouden ongelijkvloerse kruisingen moeten komen. Het ontwerp tracébesluit is bijna klaar. De werken zouden in 2023 moeten starten al kan dat later worden door de discussie over stikstofneerslag in natuurgebieden.

Volgens Smit willen de gemeenten, MRDH en de provincie 12 kleinere projecten laten ‘meeliften’ met de werken aan de A4/N14. De kosten daarvan belopen in totaal 46 miljoen euro. Dat zou de rijksoverheid moeten betalen. De minister voelt daar echter niets voor.

In Leidschendam-Voorburg gaat het concreet om een nieuw fietspad langs en over de N14, inclusief nieuwe fietsbruggen over de twee kruisingen van de N14 met lokale wegen. De minister is bereid het ontwerp van die bruggen mee te nemen in de eigen plannen, maar meer niet. Het nieuwe fietspad moet nog geregeld worden in een bestemmingsplan. De minister wil zekerheid dat dat tijdig gebeurt. Ook wijst zij op kruisende fietspaden. Ook daarvoor moet iets geregeld worden.

Volgens Smit moet de rijksoverheid zich niet beperken tot herstelwerkzaamheden rond de A4/N14. Men draagt een verantwoordelijkheid voor de hele ruimtelijke inpassing. En dat gaat veel verder. De Commissaris wijst erop dat het om een hoog verstedelijkt gebied gaat, dat extra maatregelen in de omgeving het draagvlak voor de werken aan A4/N14 kunnen vergroten en dat er ook een bijdrage wordt geleverd aan meer fietsgebruik. Dat laatste heeft dan weer een positief effect op de luchtvervuiling voor auto’s.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter