Bij Station Laan van Nieuw Oost Indië komen geen vijf woontorens, doch maar vier. Eén toren van 125 meter is uit de plannen geschrapt. De bebouwing direct voor het station is helemaal verdwenen.

Dat blijkt uit een aanpassing van de bouwplannen die de ontwikkelaars aan B&W van Den Haag hebben voorgelegd. Het gaat uitsluitend over de Haagse kant van het station. Over de gedachte bebouwing aan de Voorburgse kant wordt niet gesproken.

In het nieuwe voorstel is het aantal woningen van 2000 teruggebracht naar circa 1200. Het aantal arbeidsplaatsen (1500) en parkeerplekken (350) blijft ongewijzigd. De oppervlakte groen in het plan neemt met 3500 vierkante meter toe.

In de nieuwe opzet veroorzaken de gebouwen minder schaduwwerking voor de omgeving en minder windhinder. Wat er precies met het station gaat gebeuren in de nieuwe opzet is nog onderwerp van overleg tussen de gemeente Den Haag, NS, Prorail, HTM en Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat aan de Schenkkade twee gebouwen zouden komen van 35 meter hoog. Die hoogte is nu aangepast naar 28 meter. Achter deze gebouwen zouden twee complexen komen van elk twee torens van 75 meter met verbindingsstukken van 28 meter. Van de vier torens van 75 meter wordt er nu één 100 meter hoog, een andere 125. De tussenstukken worden 25 meter hoog.

Direct voor het station waren ook weer twee bouwblokken voorzien, elk met een laag gedeelte en een toren van 125 meter. In de nieuwe opzet vervallen deze twee bouwblokken helemaal.

Volgens de ontwikkelaars hebben de bouwplannen nu 30 procent minder volume, 35 procent minder hoogbouw en 35 procent minder woningen.

Indien de gemeente Den Haag akkoord gaat, kan in juni gestart worden met de noodzakelijke wijziging van het bestemmingsplan. (illustratie Rijnboutt)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter