Nieuws
NS zet meer Intercity’s in

NS heeft besloten de bestaande basisdienstregeling die zij sinds zaterdag 21 maart rijdt te verstevigen. Zo maakt NS het makkelijker om de 1,5 meter afstand te houden in de trein en wordt de reistijd over langere afstand verkort. Vanaf woensdag 29 april wordt een aantal intercity’s toegevoegd aan de speciale basisdienstregeling. Deze dienstregeling blijft alléén voor reizigers die noodzakelijk gebruik moeten maken van de trein. NS houdt Nederland bereikbaar voor zorgmedewerkers, mantelzorgers, vakkenvullers en andere mensen voor wie dit echt noodzakelijk is. Voor anderen geldt nog steeds: blijf thuis, de trein is even geen uitje.

Met het toevoegen van een aantal intercity’s aan de speciale basisdienstregeling zorgt de NS er enerzijds voor dat het makkelijker wordt om de anderhalve meter afstand te houden omdat er meer treinen zijn. Anderzijds wordt de verbinding tussen steden sneller waardoor reizigers, die echt noodzakelijk met de trein moeten reizen, over langere afstanden eerder op hun werk kunnen zijn.

Zo ziet de verstevigde dienstregeling er uit:

Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, minstens twee treinen per uur;
Vanaf stations waar normaal één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;
Vanaf bijna ieder station in Nederland waar normaal ook intercity’s stoppen, rijdt nu minstens 1 keer per uur een intercity.

De intercity uit Vlissingen stopt zoals gebruikelijk op alle tussengelegen stations en rijdt weer de gebruikelijke route naar Rotterdam en Amsterdam.

Het nachtnet Utrecht Centraal-Amsterdam Centraal-Schiphol-Leiden Centraal-Den Haag Holland Spoor en Rotterdam Centraal rijdt weer.

De IC direct rijdt twee keer per uur tussen Amsterdam en Rotterdam.

De intercity Den Haag- Eindhoven rijdt niet.

Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.

De intercity Brussel rijdt ieder uur van Rotterdam Centraal via Breda naar Antwerpen en terug. De ICE rijdt vier keer per dag van Amsterdam Centraal naar Frankfurt waarvan 1 x door naar Basel. De Thalys rijdt 1 x per dag van Amsterdam Centraal naar Brussel en weer terug.

Gevolgen voor reizigers:

Reizigers kunnen ook in de verstevigde basisdienstregeling te maken krijgen met een langere reistijd en vaker overstappen. NS streeft ernaar om per station, waar mogelijk, tenminste één winkel en één Tickets & Servicebalie of OV Servicewinkel open te houden voor reizigers.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter