Den Haag wil een winkelgebied gaan ontwikkelen bij station Laan van Nieuw Oost Indië. Dat blijkt uit de ‘Structuurvisie CID’ die de gemeente heeft uitgebracht. CID staat voor Central innovation district: het gebied tussen en rondom de stations HS, CS en Laan van NOI waar Den Haag de komende 20 jaar 20.500 nieuwe woningen wil realiseren, 600.000 vierkante meter kantoor en 260.000 vierkante meter commerciële en maatschappelijke voorzieningen.

Station Laan van NOI moet een hoogwaardig intercitystation worden. Daartoe moet het station aan beide kanten van het spoor een ‘zichtbare’ voorkant krijgen. Het station zelf moet een echte stationshal krijgen. Er gaan niet alleen meer intercity’s stoppen, ook meer sprinters (zes per uur in elke richting). Er komt een nieuwe vormgeving voor de tramrails aan de Haagse kant van het station, en de bus- en tramhaltes op de Koningin Julianalaan (Voorburg) / Laan van Nieuw Oostindië. Zo moet overstappen voor reizigers makkelijker en beter worden.

Den Haag is afgestapt van de idee de Van Alphenstraat tot fietsstraat om te bouwen. Nu wordt gesproken over een ‘hoofdroute’ voor voetgangers. Bij het nieuwe station komt wel een fietsenstalling met 2500 plekken. De bestaande viaducten onder het spoor door worden opgeknapt; er komt ook minstens één onderdoorgang bij.

De Van Alphenstraat krijgt een groene inrichting. Wel houdt Den Haag vast aan bebouwing van het stuk grond tussen deze straat en het spoor. Vanaf het BP-station aan de Prinses Beatrixlaan tot aan het huidige station komen woningen waarvan 30 procent in de sociale sector. Op de plek van het huidige parkeerterrein zouden bedrijven die in de ICT- en veiligheidsbranch actief zijn moeten komen. Dit als onderdeel van de zogenoemde ‘Security Campus’ aan de Haagse kant van het spoor. Bij alle bebouwing wil Den Haag wel rekening houden met de laagbouw aan Voorburgse kant en zorgen voor een ‘geleidelijke’ overgang.

Het hele gebied rond het station wordt autoluw. Daar waar auto’s mogen rijden is 30 de maximum snelheid. Den Haag verwacht een verdubbeling van het aantal reizigers dat dagelijks van het station Laan van NOI gebruikt maakt. Verwacht wordt dat mensen die in het gebied moeten zijn of wonen vooral lopen (40 procent), fietsen (25 procent) of het openbaar vervoer gebruiken (20 procent). (foto College van Rijksadviseurs)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter