Nieuws
Dossier Corona: Tientallen regels voor scholen

De basisscholen gaan op 11 mei weer starten, maar vooralsnog met een half lesprogramma. Kinderen gaan dagdelen naar school of hele dagen maar dan niet elke dag. Voor de heropening is een protocol opgesteld door de onderwijsorganisaties en de rijksoverheid. Het bevat tientallen voorschriften en regels. Inmiddels hebben de schooldirecties en -besturen laten weten zich zorgen te maken of die allemaal wel gehandhaafd kunnen worden. De lijst ziet er zo uit:

Specifiek zijn de volgende maatregelen van kracht:

• Tussen leerlingen hoeft geen 1,5 meter afstand bewaard te worden.

• Tussen personeelsleden en leerling moet zoveel mogelijk 1,5 meter afstand bewaard worden.

• Tussen personeelsleden onderling moet altijd 1,5 meter afstand bewaard worden.

• Scholen melden zich bij de GGD indien ze meer dan 1 ziektegeval (corona) hebben.

Fysiek contact:

• Volwassenen houden anderhalve meter afstand van elkaar.

• Iedereen wast zijn/haar handen meerdere keren per dag en goed ten minste 20 sec.

• Er worden geen handen geschud.

• Hoesten/niezen in de elleboog.

• Niet aan je gezicht zitten.

Hygiënemaatregelen Scholen:

• Op iedere school en in ieder klaslokaal: Desinfecterende handgel, Zeeppompje, Papieren handdoekjes, Oppervlaktesprays.

• Scholen dragen er zorg voor dat de algemene hygiënevoorschriften zo veel mogelijk worden nageleefd.

• Personeelsleden dragen géén persoonlijke beschermingsmiddelen.

Hygiëneregeling leermiddelen:

Leermiddelen, speelgoed, speelmaterialen, devices en werkplek dienen bij gebruik door meerdere leerlingen met regelmaat ontsmet te worden. Ook materialen die met regelmaat door meerdere leerkrachten worden gebruikt worden met regelmaat ontsmet.

Aanwezigheid van leerlingen op school en lesaanbod:

• De beschikbare ruimte in het schoolgebouw dient optimaal ingezet te worden, zodat zo veel mogelijk afstand tussen leerlingen en tussen leerlingen en leraren gecreëerd wordt.

• Er wordt gebruik gemaakt van vaste cohorten. Dit betekent dat alle leerlingen van de school worden verdeeld in twee helften en de samenstelling van die helften wijzigt niet. De leerlingen rouleren niet over de cohorten.

• De cohorten zijn niet gelijktijdig aanwezig in de school.

• De school stelt zelf groepen samen voor het onderwijsaanbod, waar nodig in afstemming met Buitenschoolse Opvang.

• De (samengestelde) groep leerlingen waaraan lesgegeven wordt, blijft gehandhaafd in de pauze. Gescheiden van andere (samengestelde) groepen.

Consequenties voor lestijd:

• De leerlingen krijgen de helft van hun reguliere onderwijstijd aangeboden op school.

• De leerlingen gaan volledige dagen naar school. Het aanbod wordt aangevuld met een vorm van onderwijs op de dagen dat leerlingen niet op school zijn passend binnen de mogelijkheden. Omdat de leraar volledig belast is met het verzorgen van fysiek onderwijs, ligt daar de focus op. De vorm van onderwijs voor de leerlingen die niet op school zijn, kan bijvoorbeeld bestaan uit huiswerkopdrachten.

• Scholen beslissen zelf hoe zij de 50% onderwijstijd inrichten, waarbij wel uit wordt gegaan van hele dagen onderwijs.

• Groepsactiviteiten zoals schoolreisjes, vieringen en excursies gaan niet door.

• Voor de dagen dat leerlingen niet op school zijn, organiseert de school een vorm van onderwijs.

Consequenties schoolgebouw en faciliteiten:

De beschikbare ruimte in het schoolgebouw dient optimaal ingezet te worden, zodat zo veel mogelijk afstand tussen leerlingen en tussen leerlingen en leraren gecreëerd wordt. Dat vraagt eveneens om een ruimere opstelling in lokalen.

Klassen maken gescheiden van andere klassen gebruik van het schoolplein.

De school hanteert looproutes, waar mogelijk eenrichtingsroutes.

Plek aanwijzen waar leerlingen afscheid van ouder(s)/verzorger(s) kunnen nemen voordat zij het schoolplein/de school betreden. Personeel staat buiten om halen en brengen in goede banen te leiden.

• Ouders/verzorgers komen niet op het schoolplein of in de school.

• Leerlingen worden door maximaal één volwassene opgehaald.

• Scholen zorgen ervoor dat er gespreide breng- en haaltijden worden ingesteld indien niet elk lokaal eigen ingang van buiten naar binnen heeft.

De (samengestelde) groep leerlingen waaraan lesgegeven wordt, blijft gehandhaafd in de pauze. Gescheiden van andere (samengestelde) groepen.

Wegstuurbeleid:

Wanneer een personeelslid gedurende de dag corona gerelateerde klachten ontwikkelt, gaat het personeelslid naar huis. Wanneer een leerling gedurende de dag corona gerelateerde klachten ontwikkelt, gaat het kind naar huis.

• Als een leerling ziek wordt, wordt het direct door een ouder opgehaald. Bij twijfel kan de temperatuur van een leerling gemeten worden op school. Indien dit niet tot de mogelijkheden behoort gaat een leerling bij twijfel naar huis en wordt daar de temperatuur gemeten. Indien op school: dan wordt hiervoor een oorthermometer gehanteerd die gedesinfecteerd wordt na gebruik.

• Leerlingen met coronagerelateerde klachten blijven thuis.

• Leerlingen met klachten worden zo mogelijk getest door de GGD met toestemming van ouder(s)/verzorger(s).

• Leerlingen die behoren tot een risicogroep kunnen worden vrijgesteld van fysiek onderwijs (beslissing van ouder(s)/ verzorger(s) in overleg met de school).

• Leerlingen van wie gezinsleden tot een risicogroep behoren kunnen worden vrijgesteld van fysiek onderwijs (beslissing van ouder(s)/verzorger(s) in overleg met de school).

Gezondheid personeel:

• Personeelsleden met coronagerelateerde klachten komen niet naar school.

• Personeelsleden met coronagerelateerde klachten worden getest conform de zorgaanpak.

• Personeelsleden die in een risicogroep vallen, kunnen worden vrijgesteld van werk op school (keuze medewerker in overleg met de werkgever).

• Personeelsleden met gezinsleden die in een risicogroep vallen, kunnen worden vrijgesteld van werk op school (keuze medewerker in overleg met de werkgever).

• Een personeelslid dat niet tot de risicogroep behoort maar zich wel ernstig zorgen maakt, gaat hierover in een gesprek met zijn werkgever. I

Opvang:

Noodopvang kinderen in kwetsbare posities en leerlingen van ouders met cruciale beroepen De noodopvang voor kinderen in kwetsbare posities en voor leerlingen van ouders met cruciale beroepen blijft bestaan.

Tussenschoolse opvang Dit kan in stand gehouden worden mits de regels van dit protocol in acht worden genomen. Dat betekent dat ouders/vrijwilligers deze taak in principe niet op zich kunnen nemen, maar dat de tussenschoolse opvang waar mogelijk door onderwijspersoneel uitgevoerd dient te worden.

Buitenschoolse opvang is alleen op de dagen dat kinderen fysiek naar school gaan.

Brengen en halen van leerlingen:

• Hebben leslokalen eigen buitendeuren: benut deze voor brengen en halen.

• Heeft de school meerdere ingangen: maak helder per in- en uitgang welke leerlingen die in- en/of uitgang gaan gebruiken.

• Heeft de school maar één ingang, faseer dan de toegang. Dit kan met een bel, maar dit kan ook met vastgestelde tijdstippen.

• Er worden vaste plekken aangewezen voor het afscheid nemen.

• Personeel staat buiten om halen en brengen in goede banen te leiden.

• Leerlingen hangen eigen jas aan achterkant stoel of maken gebruik van kapstokken van meerdere lokalen

• Indien de personeelskamer het toelaat kunnen leerkrachten met ten minste twee stoelen tussen elke leerkracht de personeelskamer gebruiken.

• Lunchen in eigen lokaal, na lestijd direct naar huis.

• Lunch met één andere leerkracht in een lokaal met inachtneming van ten minste 1,5 meter afstand.

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter