Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) heeft de plannen voor de A4 bij Leidschendam-Voorburg en de N14 bekend gemaakt. Dit door een zogenoemd Ontwerp tracébesluit. De A4 krijgt meer rijstroken; de aansluiting op de N14 wordt verbeterd. Op de N14 worden de kruisingen Prins Bernhardlaan-Noordsingel en Mgr. Van Steelaan-Heuvelweg ondergronds.

Uit de stukken blijkt aangaande de kruising Prins Bernhardlaan-Noordsingel (kaart onderaan bericht):

– De Noordsingel wordt voor het kruispunt met de N14 versmald van vijf opstelvakken naar vier,

– De Prins Bernhardlaan wordt voor het kruispunt met de N14 versmald van vier opstelvakken naar twee,

– De trambaan tussen de N14 en de Weigelia wordt aangepast, waarbij de trambaan in zuidelijke richting wordt verlegd,

– Voor het kruispunt met de Weigelia behoudt de Noordsingel drie opstelvakken,

– Er wordt een nieuwe toegang op de Noordsingel naar sportpark Duivensteijn gerealiseerd.

Kruising Mgr. Van Steelaan – Heuvelweg (kaart onderaan bericht):

– De Heuvelweg wordt voor het kruispunt met de N14 versmald van zes opstelvakken naar drie,

– De Monseigneur van Steelaan wordt voor het kruispunt met de N14 versmald van vijf opstelvakken naar drie,

– Het kruispunt Heuvelweg – Lavendel/ IJsvogellaan wordt aangepast. Het aantal opstelvakken op de Lavendel wordt uitgebreid van twee naar drie. Het aantal opstelvakken op de Heuvelweg aan de westzijde van het kruispunt wordt teruggebracht van vier naar twee, waarbij linksaf slaan niet meer mogelijk is. Het aantal opstelvakken op de Heuvelweg aan de oostzijde van het kruispunt wordt teruggebracht van drie naar één, waarbij linksaf slaan niet meer mogelijk is. De IJsvogellaan voor het kruispunt met de Heuvelweg behoudt het opstelvak,

– In de IJsvogellaan wordt een knip aangebracht; de aansluiting voor gemotoriseerd verkeer tussen de Heuvelweg en de Ransuillaan wordt opgeheven voor gemotoriseerd verkeer,

– Tussen de Lavendel en de Weigelia wordt de Heuvelweg verruimd van twee naar vier rijstroken, waarbij de Heuvelweg voor het kruispunt met de Weigelia vier opstelvakken behoudt,

– Het kruispunt Monseigneur van Steelaan – Kersengaarde – Distelweide wordt aangepast, waarbij het kruispunt in westelijke richting wordt verlegd.

Wat de fietspaden betreft staat er dit in de stukken:

– Kruispunt Heuvelweg – Ijsvogellaan: aanpassing bestaand tweerichtingen fietspad aan de noordzijde van de Heuvelweg bij het kruispunt met de IJsvogellaan. Aanbrengen nieuw tweerichtingen fietspad aan de westzijde van de IJsvogellaan tussen het fietspad langs de Heuvelweg en het kruispunt Ijsvogellaan-Ransuillaan,

– Heuvelweg, tussen Via Donizetti en Weigelia: verlegging van het tweerichtingen fietspad aan de zuidzijde van de Heuvelweg als gevolg van de verbreding van de Heuvelweg,

– Kruispunt Monseigneur van Steelaan – Distelweide: aanpassing van het tweerichtingen fietspad en voetpad langs Monseigneur van Steelaan naar Via Donizetti. Aanpassing voetpaden aan de beide zijden van de Distelweide tot bij het kruispunt met de Via Cimarosa,

– Kruispunt Monseigneur van Steelaan – Kersengaarde: aanpassing van de tweerichtingen fietspaden en voetpaden aan beide zijden van de aangepaste aansluiting van de Kersengaarde en langs en over de Monseigneur van Steelaan,

– Kruising Prins Bernhardlaan – Noordsingel: fietsverbinding Burgemeester Den Haan-Groenpark naar Via Verdi. Aanpassing van het tweerichtingen fietspad vanaf het Burgemeester Den Haan-Groenpark met een ongelijkvloerse kruising over de Noordsingel heen, die aansluit op het hooggelegen fietspad dat over de tunnel in de N14 heen gaat. Aanpassing van het fietspad aan de noordzijde van de Noordsingel naar de Via Verdi.

Bij de kruising Heuvelweg-Lavendel-Ijsvogellaan komt een voetgangersbrug.

Door alle werken zal het BP benzinestation aan de Noordsingel moeten verdwijnen evenals twee andere panden: Stompwijkseweg 3 en De Tol nummer 2.

De nieuwe tunnelbakken die op de kruisingen Prins Bernhardlaan – Noordsingel en Mgr. Van Steelaan – Heuvelweg komen krijgen een hoogte van 4.6 meter. Dit ten behoeve van vrachtverkeer.

De Mgr. Van Steelaan krijgt vanaf de Hofzichtlaan tot de N14 een geluidsreducerend wegdek. Dat loopt ook door op de Heuvelweg tot aan de de Sperweglaan. Vast staat al dat 74 woningen aan de Ransuillaan te maken krijgen met te veel verkeersgeluid. Aan de woningen zullen derhalve maatregelen moeten plaatsvinden.

De nieuwe ongelijkvloerse kruisingen van de N14 met de kruisende wegen zullen in een parkachtige omgeving komen met waterpartijen, grasvelden bomen. Het dak van de tunnel Mgr. Van Steelaan – Heuvelweg wordt met gras bedekt. Op de kruising Prins Bernhardlaan – Noordsingel komt de lange fietsbrug met één pijler.

Op de A4 krijgt tussen Leidschendam en aansluiting Plaspoelpolder Rijswijk vinden in beide rijrichtingen werken plaats aan de hoofdrijbaan en de uitvoegstroken. Dat betekent soms meer en soms minder rijbanen. Datzelfde geldt voor de parallelrijbanen, al komen daar ook hele weggedeelten nieuw bij.

Alle werken zijn nodig om de doorstroming te bevorderen, filevorming tegen te gaan en economische kerngebieden als Scheveningen, de Internationale zone in Den Haag en Den Haag Centrum bereikbaar te houden. De filevorming op A4 en N14 zal met ongeveer 50 procent dalen.

Uiteindelijk zal de A4 vijf procent meer verkeer aan kunnen, de N14 acht procent meer. Het verkeersaanbod op de Prins Bernhardlaan – Noordsingel zal met 20 procent toenemen zo is berekend. Er is tegelijk een afname van verkeer op het Oosteinde en de Parkweg.

In 2021 moet het tracébesluit definitief worden. Daarna moeten de betrokken gemeenten bestemmingsplannen gaan aanpassen om de werken mogelijk te maken. De echte start van de werken is voor 2023 voorzien. (Illustraties Ressiva)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter