Nieuws
Verkeersmaatregelen als wapen tegen virus

Het afsluiten van straten; het instellen van éénrichtingsverkeer; het beperken van parkeerplaatsen. Dit zijn enkele van de maatregelen die gemeenten bekijken om de openbare ruimte zodanig te gaan inrichten dat mensen op 1,5 meter afstand van elkaar blijven en het niet te druk wordt op straat.

Dat blijkt uit stukken die binnen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zijn vervaardigd. De VNG keert zich tegen een landelijke regeling aangezien elke gemeente anders is en er ook anders uit ziet.

Andere ideeën zijn: het plaatsen van obstakels op de wegen zodat het gebruik onaantrekkelijker wordt; meer bebording; het autoloos of autoluw maken van gebieden; het beperken van het aantal mensen dat op bepaalde plekken mag komen; het inzetten van coaches of stewards die verplaatsingen ‘sturen’ (mensen aanwijzingen geven inzake looproutes en afstand houden).

Volgens de VNG moeten de gemeenten nu al in kaart brengen welke gebieden nu ‘gesloten’ of rustig zijn en die opengaan en/of open kunnen worden gesteld om zo weer meer publieke ruimte te creëren. Daarbij moet ook gelet worden op de functie van zo’n gebied (bijvoorbeeld markt, verblijfsgebied, gebied voor vermaak, gebied waar mensen zich vooral verplaatsen)

Ook moet bekeken worden welke van deze gebieden potentiële ‘hot spots zijn waar management en control nodig is. Per relevant gebied moet in kaart gebracht worden welke partners en aandachtspunten er zijn. Daarna moet uitgewerkt worden welke handelingen er nodig zijn voor management en control.

Bij management van de publieke ruimte gaat het om het plannen, voorbereiden en inrichten van de ruimte. Bij control over het bijsturen van gedrag.

Mobiliteit vraagt een speciale aanpak. De inzet moet zijn zoveel mogelijk te voet te doen, pas daarna komen (in volgorde) de fiets, het openbaar vervoer en de auto aan bod. Alleen zo kan voldoende ruimte geschapen worden voor de 1,5 meter afstandsmaatschappij.

Als maatregelen worden genoemd: Markeringen op de straat om de afstand van 1,5 meter te duiden; inrichten slimme looproutes in winkelstraten; afsluiten van straten ten behoeve van fietsverkeer; verbreden stoepen en fietspaden; centra omvormen tot voetgangers- en fietszone; maximum snelheid auto’s verlagen; stoplichten aanpassen op voetgangers en fietsers; verbreden van fietspaden en inrichten van schoolstraten.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter