Nieuws
Gemeente telt Haagse sociale woningen mee

B&W tellen 100 sociale woningen die pal aan het spoor, direct naast Station Mariahoeve, op Haags grondgebied moeten komen, mee bij de eigen plannen om 750 sociale woningen te realiseren. Dat heeft wethouder Jan-Willem Rouwendal aan een commissie van de gemeenteraad laten weten.

De sociale woningen maken onderdeel van een groot bouwplan voor de Appelgaarde. Het gaat daarbij in totaal om zo’n 400 woningen. Het grootste deel daarvan moet komen in een nieuw driehoekig complex dat op de plaats van het huidige kantoor Appelgaarde 2-4 moet komen.

Mochten de sociale woningen aan het spoor er niet komen, dan zal de ontwikkelaar ze op moeten nemen in het resterende deel van zijn bouwplan, aldus de wethouder.

In de beleidsregels sociale woningbouw Leidschendam-Voorburg staat dat in elk bouwplan in de gemeente dat meer dan 10 woningen omvat, 30 procent van de woningen in de sociale sector moet vallen. Dat is in het bouwplan voor de Appelgaarde echter niet het geval omdat ze op Haags grondgebied komen.

Eerder berichtten ambtenaren de gemeenteraad dat zulks geen obstakel vormde omdat het bij de realisatie van sociale woningen gaat om een regionale opgave en het bovendien voor de doelgroep niet uitmaakt of de woning in Leidschendam-Voorburg of Den Haag staat.

GBLV en D66 hebben zich tegen het bouwplan voor de Appelgaarde gekeerd. Volgens GBLV-gemeenteraadslid Bram van Popering is het ‘buitenproportioneel’ en past het niet in de omgeving met woontorens tot 60 meter hoog.

Peter van Dolen (D66) hekelde de afspraak om het aantal parkeerplaatsen voor de 400 woningen te halveren. Hij voorspelde een ‘enorm parkeerprobleem’ voor de omliggende wijk. Ook Arnold Brans (VVD) en Ron van Duffelen (CDA) plaatsten vraagtekens bij het parkeren.

Volgens wethouder Rouwendal is het plan slechts ‘een stip op de horizon’ (voor de uitwerking staat tien jaar, red.) en zijn er nog talloze varianten mogelijk. Het is zelfs de vraag of het plan wel haalbaar is aangezien de grond voor het woongebouw aan het spoor nog gekocht moet worden en er nog overeenstemming nodig is om een hoogspanningskabel ter plekke ondergronds te gaan leggen.

De norm voor parkeren moet wel omlaag, aldus de bestuurder, omdat er anders geen bouwruimte meer overblijft in de gemeente. Dat geldt ook voor het gedachte woongebouw direct aan het spoor. ,,Je moet woekeren met de vierkante meters die je hebt. Bij Station Laan van Nieuw Oost Indië komen ook woongebouwen.’’

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter