Nieuws
B&W maken bezwaar bij minister

B&W maken bezwaar tegen de wijze waarop Rijkswaterstaat in de toekomst de fietsverbinding tussen Leidschenveen en Mariahoeve door Leidschendam-Voorburg langs de N14 vorm willen geven. In een brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) noemen ze de nu gekozen vormgeving ‘onvoldoende’.

B&W uiten hun ongenoegen in een zienswijze over de werken aan de A4 en N14, waaronder de aanleg van twee ondergrondse kruisingen in Leidschendam-Voorburg.

Rijkswaterstaat wil het fietspad ten hoogte van het Burgemeester Den Haan-Groenpark via een nieuwe brug over de kruising N14-Prins Bernhardlaan-Noordsingel brengen. Aan de overkant zouden fietsers over het tunneldak door rijden naar de kruising N14-Mgr. Van Steelaan-Heuvelweg.

Hier is echter geen brug over de kruising voorzien. De fietsers moeten hun weg vervolgen via de kruisingen Kersengaarde/Distelweide of Weigelia/Sperwerlaan.

B&W stellen dat de fietsbrug bij de kruising N14-Prins Bernhardlaan-Noordsingel een te hoog stijgingspercentage heeft en dus een obstakel gaat vormen voor fietsers. Bij de kruising N14-Mgr. Van Steelaan-Heuvelweg moeten fietsers gaan omrijden.

In beide gevallen is er in de plannen geen sprake van een ‘functioneel’ herstel van de huidige fietsverbinding die via de Via Verdi en IJsvogellaan loopt. B&W stellen dat een betere fietsroute, fietsers zal lokken hetgeen beter is voor de bereikbaarheid, duurzaamheid en luchtkwaliteit (minder auto’s).

Er is al een aantal keer met Rijkswaterstaat overlegd, zo geven B&W aan, ‘maar dit heeft nog niet geleid tot een concreet besluit over de realisatie van deze verbeterde fietsroute’.

B&W kunnen zich op zich wel vinden in de werken aan A4 en N14. Toch zijn er enkele kritiekpunten:

– Door de ‘knip’ in de IJsvogellaan wordt de achterliggende wijk minder goed bereikbaar,

– De wegaansluiting Noordsingel-Sportpark Duivesteijn is niet meer bereikbaar voor doorgaand plaatselijk verkeer vanaf de Prins Bernhardlaan aangezien dat verkeer pas na die aansluiting op de Noordsingel komt vanuit de aan te leggen ondergrondse kruising met de N14,

– Op het stuk A4 tussen De Star en het Prins Clausplein dienen extra geluidwerende maatregelen genomen te worden om de geluidbelasting voor omwonenden zo laag mogelijk te maken,

– Op de wanden langs de A4 moeten zonnecellen komen.

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com