B&W van Den Haag vinden dat de rijksoverheid de geplande verbreding van de A4 voor de poorten van de stad, moet heroverwegen. Dat blijkt uit een commentaar op de plannen. Den Haag verwijst naar de beperking van ruimte voor auto’s in de stad en de coronacrisis die geleid heeft tot veel meer thuiswerken en veel minder autogebruik. Dat alles moet ertoe leiden opnieuw te bezien of de verbreding in de geplande vorm en omvang nu wel door moet gaan.

Indien de plannen toch doorgaan heeft Den Haag een groot aantal wensen. Zo moet de maximum snelheid op de verbrede weg dag en nacht 100 kilometer per uur worden. Dat komt ook de leefbaarheid ten goede. Volgens Den Haag krijgt de bredere A4 meer invoegstroken en weefvakken. Daardoor neemt de verkeersveiligheid af.

Er ontstaat ook meer verkeer op omliggende wegen. De bredere A4 trekt 5 tot 15 procent meer verkeer aan, zo is berekend. De vraag is wat daaraan gedaan gaat worden. Den Haag stelt dat de bredere A4 meer geluidoverlast voor omwonenden betekent. Wat het effect op de luchtvervuiling is, is nog onduidelijk. Ook de extra verlichting heeft een negatief effect voor mensen die in de buurt wonen.

Den Haag plaatst vraagtekens bij de ruimtelijke inpassing van de bredere A4, zeker waar het gaat om natuur en ecologie. Er is nader beraad nodig over zaken als viaducten, bruggen, geluidschermen (met zonnepanelen), onderdoorgangen en gemalen.

Den Haag wijst erop dat de fietstunnel onder de A4 door naar het ADO-stadion langer wordt, en helemaal wordt afgesloten. Daardoor wordt die verbinding onveiliger. Onder het Prins Clausplein moet bij de Spoorlaan ruimte blijven voor een toekomstige lightrail verbinding, een snelfietsroute, een watergang en een weg ten behoeve van de ontwikkeling van de Vlietzone: een toekomstige ontwikkellocatie, aldus Den Haag.

Bouwverkeer ten behoeve van de verbredingswerken mag geen gebruik gaan maken van de Westvlietweg. Die is daarvoor ‘ongeschikt’. Ook overigens mag dat bouwverkeer niet zorgen voor filevorming en verkeersonveiligheid, aldus Den Haag.

Den Haag maakt geen opmerkingen over de werken aan de N14 (ondergrondse kruisingen), die gekoppeld zijn aan de verbreding van de A4. (illustratieve foto)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter