Nieuws
Vernietigend oordeel plan bredere A4

Bij de plannen voor verbreding van de A4 wordt geen rekening gehouden met een toename van geluidoverlast en luchtvervuiling voor omwonenden, waaronder inwoners van Leidschendam-Voorburg. Er wordt uitsluitend gekeken naar het dienen van de belangen van automobilisten. Zo wordt er zelfs gesproken over ‘een snelwegenlandschap’.

Dat stelt de Vlietzoom Alliantie, een samenwerkingsverband tussen de Stichting Meyvliet, Vereniging Park Leeuwenbergh, ‘Haagse Golfvereniging Leeuwenbergh’ en ondernemersorganisatie ‘Stichting BIZ Westvliet’. Men heeft over de zaak een brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur) geschreven. De Vlietzoom is het gebied tussen A4, Rijswijk, Vliet en Zeeheldenkwartier.

Volgens de Alliantie hebben de ontwerpers bij Rijkswaterstaat alleen oog voor de economische belangen van het kunnen doorrijden. Daar is 453 miljoen euro voor beschikbaar.

De lange termijn belangen voor de lokale leefomgeving worden niet relevant gevonden. Er is geen geld voor. Bij Rijkswaterstaat kijkt men weg, redeneert men zaken weg of werkt men met studeerkamermodellen die ver afstaan van de dagelijkse realiteit, meent de Alliantie. ‘Rijkswaterstaat is als wegbeheerder verantwoordelijk voor de overlast van het Rijkswegennet, maar weigert iets te doen voorde belangen van lokale burgers’.

Een opgestelde Milieu effect rapportage (MER) deugt niet, meent de Alliantie, en moet worden overgedaan. Volgens de MER is het effect van de verbreding van de A4 wat geluid betreft neutraal. Dus zijn de werken aanvaardbaar is zijn ook geen geluidwerende maatregelen nodig.

De Alliantie stelt echter dat Rijkswaterstaat uitgaat van geluidniveaus uit 2008 die al lang zijn achterhaald en dat er straks op sommige stukken 28 rijstroken naast elkaar komen te liggen. De werken moeten daarom gebruikt worden om geluidbelasting en luchtverontreiniging fors terug te dringen.

Dat kan ook als de volgende maatregelen worden genomen:

– Toepassing van stil asfalt vanaf het Prins Clausplein tot en met Knooppunt Ypenburg,

– Een maximumsnelheid naar 100 km/uuroverdag en 80 km-uur ’s-nachts over het trajectin de stedelijke agglomeratie Haaglanden,

– Een geluidscherm van 5 meter boven het hoogste wegniveau aan te brengen aan de westelijke zijde van de A4 over het volledige traject,

– Het plaatsen van verhoogde schanskorven (steenkorven) op de geluidswal waarmee het reflecteren van geluid naar de westkant wordt voorkomen,

– Het inpakken van alle rijstroken en flyovers van het Prins Clausplein met absorberende geluidsschermen,

– Het plaatsen van geluidsabsorberende materialen op de onderdoorgangen en de pilaren van het Prins Clausplein,

– Het inpakken van de onderdoorgangen van fly-overs met geluidsabsorberend materiaal,

– Restricties voor het gebruik van het Prins Clausplein door berijders van motoren die niet uitgerust zijn met geluiddempende voorzieningen.

‘Het doorvoeren van al deze maatregelen zal leiden tot een significante verlaging van de geluidshinder en bijdragen tot een sterke reductie van de luchtverontreiniging zonder nadelen voor de beoogde doorstroming. Nu investeren in geluid- en fijnstofreductie gelijktijdig met de aanleg is het meest rendabel en kostenefficiënt en doet recht aan de intentie om bij infrastructurele voorziening naast verkeerseffecten op een doelmatige manier milieu-effecten in het ontwerp te betrekken. Een mogelijkheid als deze doet zich maar incidenteel voor’, aldus de Alliantie.

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter