Nieuws
Website RijnlandRoute in archief Koninklijke Bibliotheek

De Koninklijke Bibliotheek (KB) maakt regelmatig een selectie van Nederlandse websites om te bewaren voor toekomstig onderzoek. Nu wordt de website van de RijnlandRoute opgenomen in het digitale archief van de KB. De geschiedenis van vandaag wordt vooral online geschreven. Daarom archiveert de KB sinds 2007 de belangrijkste websites van Nederland. Zo wordt voorkomen dat onderzoekers van de toekomst te maken krijgen met een digitaal gat in ons geheugen.

Dat websites als ‘digitaal erfgoed’ het behouden waard zijn, is internationaal erkend in het Unesco Charter on the Preservation of the Digital Heritage uit 2003. Het signaleert dat digitaal erfgoed verloren dreigt te gaan en dat het bewaren daarvan voor gebruik door de huidige en toekomstige generatie wetenschappers erg belangrijk is. Om die reden archiveert de KB websites die als verzameling een goed beeld geven van de Nederlandse cultuur, geschiedenis en samenleving op het internet.

De website van de RijnlandRoute bevat volgens de KB waardevolle informatie die niet analoog verschijnt en die, als het project afgerond is, het risico loopt verloren te gaan. De website wordt vanaf juli gearchiveerd en duurzaam opgeslagen, waarmee de informatie ook voor toekomstige wetenschappers beschikbaar blijft.

Ondertussen gaan de werken aan de RijnlandRoute gestaag door.  Op de A44 op het deel Wassenaar – Leiden worden de oude viaducten afgebroken en opnieuw gebouwd. Het puin dat vrijkomt bij de sloop krijgt een mooie herbestemming. Het wordt gebruikt als fundering voor de A44 die op deze locatie wordt verbreed van 2×2 naar 2×4 rijstroken. Naast het puin van de viaducten, wordt ook het puin van de oude McDonald’s, de loopbrug over de N206 en oude bestrating en riolering benut in het gebied.

Na de sloop wordt het puin afgevoerd en op het bouwterrein vermalen tot granulaat. Op deze manier wordt werk met werk gemaakt en dat scheelt veel vrachtwagenverkeer! Zowel voor de afvoer van het puin, als voor de aanvoer van het funderingsmateriaal voor de verbreding van de weg. Tot nu toe is er zo’n 7 miljoen kilo puin verwerkt, in de komende tijd volgt er nog eens 10 miljoen kilo. Genoeg voor het 4‑baans wegtracé van de A44 over een lengte van 1,5 kilometer. (foto: Koninklijke Bibliotheek Den Haag)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter