Nieuws
Nieuwe Haagse parkeernormen

Den Haag voert in het gebied tussen de stations HS, CS en Laan van Nieuw Oost Indië – het centraal innovatie district CID – en op de Binckhorst nieuwe parkeernormen in. Daardoor moeten er veel minder auto’s langs de weg komen te staan.

Dat blijkt uit een voorstel van B&W van Den Haag. Waar de door Den Haag geweerde auto’s heen moeten meldt het stadsbestuur niet. Nu al parkeren veel mensen die in Den Haag werken hun auto in Leidschendam-Voorburg.

De parkeernorm in het CID daalt voor reeds gebouwde appartementen met 25 tot 50 procent. Dat kan volgens Den Haag omdat het autobezit nu al lager is dan voorzien.

Bij nieuwbouw in CID komt de norm op 50 tot 75 procent te liggen. Voor bezoekers worden nog maar 5 parkeerplaatsen per 100 woningen gereserveerd. Dat was nu 3 op tien. Voor studenten komt er geen enkele parkeerplaats meer.

Op de Binckhorst blijft de huidige norm vooralsnog gehandhaafd al wordt er bij nieuwbouw geen parkeren op straat meer toegestaan. De norm voor bezoekers wordt hier 1 parkeerplaats per tien woningen in plaats van 3 op tien. Voor studenten is er geen enkele parkeerplaats meer.

Ontwikkelaars krijgen de mogelijkheid om de noodzaak parkeerplaatsen aan te leggen af te kopen. Zij betalen daarvoor 17.500 euro (prijs 2019) aan de gemeente. Die besteedt dat geld aan mobiliteitsmaatregelen en centrale parkeervoorzieningen.

B&W van Den Haag willen dat ontwikkelaars deelauto’s gaan aanbieden aan bewoners. Het moet dan gaan om elektrische deelauto’s die minimaal vijf jaar beschikbaar zijn. Eén deelauto scheelt 4 parkeerplaatsen.

Daarnaast wordt dubbel gebruik van parkeerplaatsen (van bijvoorbeeld kantoren door bewoners) gestimuleerd. Ontwikkelaars krijgen de mogelijkheid samen parkeergarages te bouwen of deze te huren voor minimaal tien jaar.

Binnen CID worden de parkeernormen voor bedrijven en voorzieningen gehalveerd; bij kantoren gaat de norm van 0,6 parkeerplaats per 100 vierkante meter kantoor naar 0,3 tot 0,4.

Met alle maatregelen verwacht Den Haag dat er in CID nog maar een kwart tot een derde van de parkeerplaatsen die er volgens de huidige normen zouden moeten zijn, nodig is. Op de Binckhorst is dat de helft. (illustratieve foto)

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter