Nieuws
Geen nieuwe Vlietbrug in Leidschendam

Er komt geen nieuwe Vlietbrug in Leidschendam. Een meerderheid in de gemeenteraad bestaande uit de oppositiepartijen GBLV en D66, en de coalitiepartijen PvdA en GroenLinks is er tegen. Dat bleek gisteravond in een vergadering van een commissie uit de gemeenteraad.

Verantwoordelijk wethouder Juliette Bouw (CDA) weigerde inhoudelijk te reageren. Ze verdedigde het voorstel van B&W voor de brugbouw ook niet. Ze zei alleen er aan vast te houden en te wachten op de definitieve stemming in een vergadering van de gemeenteraad over twee weken. ,,Dit is het voorstel. Het is nu aan de raad.’’

De bestuurder gaf ook geen reactie op vragen van Hans Peter Klazenga (GBLV) en Wouter Jorissen (D66) wat de situatie betekende voor haar eigen positie en hoe ze haar eigen optreden in deze kwestie beoordeelde. ,,U heeft in uw missie gefaald”, aldus Klazenga.

In de campagne voor de gemeenteraadsverkiezing van 2018 streed het CDA onder leiding van Bouw voor de komst van een nieuwe Vlietbrug. In het coalitieakkoord werd een ‘taboeloos’ onderzoek naar die brug aangekondigd.

PvdA’er Delroy Blokland wees erop dat zijn partij in 2019 al sceptisch stond tegenover de komst van een nieuwe Vlietbrug (onder de vorige coalitie was men tegen, red.). Op basis van sindsdien gedaan onderzoek concludeerde de PvdA echter dat zo’n nieuwe brug geen goede oplossing is voor de verkeersproblemen in met name het Damcentrum.

Blokland gaf aan dat een systeem om automobilisten te ontmoedigen de bestaande Vlietbruggen te gebruiken (alleen toegang voor vergunninghouders) voldoende soelaas biedt. Ten tweede is het uitgeven van zeker 39 miljoen euro voor de brug niet verantwoord. Ten derde trekt een nieuwe brug verkeer aan waardoor wijken rondom het Damcentrum extra belast worden.

,,Het is voor de PvdA duidelijk dat de voordelen van een brug bij lange na niet opwegen tegen de nadelen voor de belastingbetalers en inwoners. Er zijn bovendien effectievere oplossingen om de drukte op de Sluisbrug terug te dringen, zoals het systeem met ontheffingen (voor vergunninghouders, red.). Laten we het hoofdstuk van de brug afsluiten en ons eindelijk richten op maatregelen die daadwerkelijk bijdragen aan de leefbaarheid, levendigheid en bereikbaarheid van het Damcentrum’’, aldus Blokland.

Henk Knoester (GroenLinks) hanteerde ongeveer dezelfde argumenten om zich tegen de brugbouw te keren net als Wouter Jorissen (D66). Hans Peter Klazenga riep VVD en CDA op hun verlies in deze te erkennen. ,,Daarmee zou u respect verdienen.’’

Bart Eleveld (VVD) repte over ‘een loopgravenoorlog’ waaraan ook de liberalen hebben meegedaan. Hij erkende dat de ruimte voor redelijkheid verloren is gegaan. ‘Polarisatie lost niets op’, zo gaf hij aan. Ook het politieke spelletjes spelen moest gestaakt worden, verkondigde Eleveld.

Alhoewel het raadslid aangaf dat de VVD bereid was om over de eigen schaduw heen te stappen en een redelijke midden oplossing te willen vinden, hield hij onverkort vast aan de aanleg van een nieuwe Vlietbrug. ,,De brug is gewoon nodig. Met selectieve toegang maak je de bereikbaarheid van het Damcentrum kapot.’’

Met de door hem genoemde oplossing in het midden bedoelde hij, zo verklaarde Eleveld desgevraagd, een dialoog met alle betrokkenen. ‘Dan komen we er wel uit’.

CDA-gemeenteraadslid Ron van Duffelen zei Bouw te steunen in haar voorstel voor de brugbouw. Volgens hem gaat het om een diepte investering die de gemeente ook financieel kan dragen. De CDA’er erkende echter in een bijzin dat de brugbouw niet ten doel heeft congestie op de wegen te voorkomen.

Namens ChristenUnie-SGP pleitte Kees Verschoor voor de brugbouw (onder het vorige college van B&W was de partij daar nog tegen, red.) Alleen voor die brug zou geen selectieve toegang voor inwoners moeten gaan gelden. Mocht dat niet lukken dan zouden verkeersmaatregelen in het Damcentrum uitkomst moeten bieden.

In de commissie bestond brede steun voor maatregelen om het verkeer in het Damcentrum terug te dringen door de plaatsing van borden die aangeven dat de Sluisbrug open staat en zogenoemde DRIPS: borden die automobilisten de snelste route aangeven waarbij het Damcentrum wordt gemeden. Voor selectieve toegang tot de Vlietbruggen (alleen voor ontheffingshouders) was er geen meerderheid. Alleen D66, PvdA en GroenLinks spraken zich daartoe uit. (foto: plek waar de brug had moeten komen)

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter