De rijksoverheid heeft de eerder dit jaar beloofde miljardensteun aan het openbaar vervoer om de coronacrisis te overleven, nog steeds niet uitbetaald. Daarnaast bestaat er grote onzekerheid over 2021. De vervoerders werken nu met de provincie aan de invoering van een ‘basisdienstregeling’. Dat blijkt uit een brief van de Commissaris der Koning, Jaap Smit, aan Provinciale Staten.
HTM past de dienstregeling al aan. Op alle buslijnen vervallen de extra ritten in de spitsuren met ingang van maandag 19 oktober. Op vrijwel alle buslijnen gaan overdag ook minder bussen per uur rijden. Tramlijn 34, die rijdt tussen De Savornin Lohmanlaan Den Haag en Lansingerland Zoetermeer, komt per 22 oktober te vervallen. Op de lijn van tram 19 gaat gereden worden met R-trams in plaats van RandstadRail-materiaal. HTM adviseert reizigers voor de actuele reisinformatie http://www.htm.nl of de HTM Reisapp te raadplegen.
De basisdienstregeling moet zo min mogelijk nadeel opleveren voor de reizigers, aldus Smit. Onderdelen zijn: het opheffen van spitslijnen die weinig gebruikt worden of dienen als aanvulling op de normale dienstregeling; het opheffen van het nachtnet; het handhaven van sterke lijnen en het R-netwerk; het zo veel mogelijk handhaven van een fijnmazig vervoerssysteem; balans tussen maatregelen in de steden en daar buiten.
Smit geeft aan dat het aantal reizigers nu 40 procent lager ligt dan vorig jaar zonder corona. Toch vraagt de rijksoverheid om de dienstregeling overeind te houden. De vervoersbedrijven halen de helft van hun inkomsten uit kaartverkoop. Het rijk beloofde 93 tot 95 procent van de kosten voor vervoerders af te dekken. Dat is nog steeds niet gebeurd. Nu hebben de vervoerders een geldprobleem.
In 2021 wil het rijk gedurende het eerste half jaar de vervoerders compenseren. Onder welke voorwaarden is onduidelijk. Die zullen echter minder zijn dan dit jaar, aldus Smit. Het financiële vermogen van de vervoerders is te klein om de klappen op te vangen. De winstmarges zijn ook te gering. Indien 2021 zo’n jaar wordt als dit gaan er vervoerders failliet.
De rijksoverheid wil dat in de eerste helft van 2021 de dienstregeling ook op peil blijft. Dat kan echter alleen als de rijksoverheid financieel over de brug komt. De vervoerders hebben al besloten hun voorstellen voor de dienstregeling pas in januari op tafel te leggen in plaats van nog dit jaar. Smit geeft aan dat er met de vervoerders gewerkt wordt aan een ‘transitieplan’. Daarvan maakt de basisdienstregeling deel uit.