Cultuur en burgerschap zijn gecombineerd in een nieuwe Digitale Scheurkalender voor middelbare scholen. Deze week is de scheurkalender gelanceerd. Kunstgebouw en Erfgoedhuis Zuid-Holland hebben een serie digitale lessen ontwikkeld voor het digibord op middelbare scholen over onder meer diversiteit, solidariteit en vrijheid van meningsuiting. Het doel van deze Digitale Scheurkalender Burgerschap is dat kinderen leren respect te hebben voor elkaar, de democratie, de rechtstaat en vrijheden van anderen.
De Digitale Scheurkalender werd feestelijk gelanceerd in het Filmhuis in Den Haag door de Zuid-Hollandse gedeputeerden Willy de Zoete en Floor Vermeulen. Het je kunnen verplaatsen in een ander is bij goed burgerschap belangrijk. Zo worden in de digitale scheurkalender bijvoorbeeld reclames uit de jaren 70 gebruikt voor een les over de vrijheid van meningsuiting en worden posters van ‘nozems’, ‘gabbers’, ‘punkers’ en ‘hippies’ in een les over identiteit gebruikt. Deze onderwijsmethode is ontwikkeld voor de lagere klassen in het vmbo, maar is ook te gebruiken voor de havo en het vwo.
De Digitale Scheurkalender Burgerschap leidt ieder onderwerp in met een kunstwerk en bekijkt het vanuit historische feiten. Vooralsnog zijn er 8 lessen, die per stuk ongeveer een kwartier duren. Omdat de lessen goed aansluiten bij de vakken culturele en kunstzinnige vorming, geschiedenis en maatschappijleer is het goed mogelijk om ze ook voor andere vakken in te zetten. Het lesmateriaal is ontwikkeld in samenwerking met vmbo-docenten, zodat het goed aansluit op de dagelijkse lespraktijk. De Digitale Scheurkalender Burgerschap is door scholen in heel Nederland gratis te gebruiken. De realisatie van deze onderwijstool is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, het VSB-fonds en de provincie Zuid-Holland. (foto Prov. ZH)