Nieuws
Cijfers extra verkeer Mall tegenstrijdig

De berekeningen over het verkeersaanbod dat de Mall of the Netherlands zal veroorzaken op omliggende wegen, geven tegenstrijdige uitkomsten te zien. Het gaat daarbij om cijfers uit 2015 en 2020. In beide onderzoeken deed hetzelfde bureau mee: Goudappel Coffeng.

In 2015 werden er berekeningen over het verkeersaanbod gemaakt ten behoeve van het bestemmingsplan waardoor de Mall mogelijk werd. Destijds werd berekend dat het aantal auto’s in beide richtingen op de N14 gemeten over twee uur zou toenemen met 200 (Parktunnel) tot 400 (Spoortunnel).

Op de Heuvelweg ter hoogte van de Ijsvogellaan/Sperwerlaan was de toename 1100 auto’s, op het stuk Heuvelweg tussen Banninglaan en Grutto 50. Op de Banninglaan zelf werd de toename berekend op 350 (noordelijke deel) tot 650 (zuidelijke deel) auto’s. Voor de Bachlaan kwam men uit op 300 auto’s meer.

Op de Noordsingel zou het extra aanbod 100 auto’s zijn aan de oostelijke kant (richting Prinsenhof) en 150 tussen Weigelia en N14.

Begin dit jaar werden er voor Rijkswaterstaat verkeersberekeningen gemaakt aangaande de werken aan de N14: de gelijkvloerse kruispunten in Leidschendam-Voorburg worden vervangen door tunnels voor het kruisende verkeer.

Op de Heuvelweg tussen N14 en Banninglaan wordt nu rekening gehouden met een afname van het aantal auto’s met 100; tussen Banninglaan, Grutto en verder met een toename van 400 auto’s extra. Op de Banninglaan zelf zou het verkeersaanbod daarentegen met 1700 auto’s afnemen; op de Bachlaan met 200.

Voor de Noordsingel wordt op het oostelijke stuk (richting Prinsenhof) rekening gehouden met 900 auto’s meer; voor het stuk tussen Banninglaan en N14 op 2400 auto’s meer.

Begin 2020 bleek uit de berekeningen ook dat er meer auto’s te verwachten zijn op de Prins Bernhardlaan in Voorburg, de Hofzichtlaan en de Rodelaan. Minder autoverkeer voorzien de onderzoekers op de Parkweg, het Oosteinde, de Oude Trambaan, Westvlietweg, Martinuslaan, Rembrandtlaan en een deel van de Mgr. Van Steelaan.

Het bureau Goudappel Coffeng deed de becijferingen in 2015 alleen; in 2020 met drie andere bureaus, verenigd in Flow4. In geen van beide studies komen de verkeerseffecten in het Leidschendamse Damcentrum aan de orde, daar waar toch veel doorgaand verkeer de Sluisbrug gebruikt. Goudappel Coffeng heeft niet gereageerd op een verzoek om uitleg over de verschillen in de berekeningen.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter