Nieuws
Tracé tram/lightrail Voorburg-West ligt vast

Het tracé van een tram- dan wel lightrailverbinding tussen Den Haag CS, de Binckhorst en Station Voorburg ligt vast. Een tracé via de Binckhorstlaan en Maanweg is ‘de meest logische route’ en ‘het meest geschikt’ gezien het doel om verstedelijking mogelijk te maken door hoogwaardige openbaar vervoer-maatregelen.

Dat blijkt uit stukken die de betrokken partijen, waaronder de gemeente Leidschendam-Voorburg, op de site binckhorstbereikbaar.nl hebben geplaatst. Langs de Binckhorstlaan is aan de noord-oostkant al ruimte gereserveerd voor de openbaar vervoerverbinding.

In de stukken staat dat een aantal alternatieven in 2019 zijn onderzocht en afgevallen. Het gaat dan om het tram-lightrailtracé via de Supernovaweg/Regulusweg (langs het spoor), via de Broekslootkade of een geheel ondergrondse verbinding. Redenen: ze voldeden niet aan de doelstellingen van ontsluiting van de Binckhorst of betaalbaarheid (te duur).

Over het gebruik van bestaande tramsporen op de Prinses Mariannelaan wordt opgemerkt: ‘Het gebruik van de bestaande tramsporen via de Prinses Mariannelaan om vanuit het zuidelijk deel van de Binckhorstlaan richting station Voorburg te gaan is alleen in beeld als mogelijke tijdelijke faseringsoptie’. Over de Westenburgstraat staat er te lezen dat die in beeld is bij een hoogwaardige busverbinding ‘als de bus daar met het verkeer meerijdt en geen aparte baan krijgt’.

Indien besloten wordt tot een lightrail-verbinding komt deze mogelijk wel deels ondergronds. ‘De lightrail gaat richting Voorburg uit van een hoge ligging van het tracé (bovengronds, liggen op bijvoorbeeld pilaren) via de Binckhorstlaan naar de Maanweg. Daarna zijn er twee varianten: een verdiepte ligging (ondergronds, ‘-1’) naar Station Voorburg of een verhoogde ligging (bovengrond, ‘+1’) naar Station Voorburg. Richting Delft zou de lightrail op maaiveld doorgaan voor het gedeelte Binckhorstlaan in Voorburg’, zo staat in de stukken.

Verwezen wordt daarbij naar de baan van de RandstadRail op de Prinses Beatrixlaan in Den Haag. ‘In welke mate dit in de gezichtslijn van omwonenden valt, is nu nog niet duidelijk. Het stedenbouwkundig plan van de Binckhorst stelt dat de onderste verdiepingen van de nieuwbouwwoningen bedoeld zijn voor kantoren, winkels etcetera. De woonlagen starten dus niet vanaf maaiveld’.

Inzake een gevreesde aantasting van Huygens Hofwijck bij het doortrekken van het lightrailtracé van Station Voorburg naar Zoetermeer staat er te lezen: ‘Dit is nu nog onbekend. Dit is één van de te onderzoeken effecten bij de ‘doorkijk’ naar de situatie dat sprake is van een doortrekking/verbinding van de verbinding in CID/Binckhorst naar de regio (waaronder Zoetermeer). De exacte uitwerking (en het tracé) van een doortrekking naar Zoetermeer wordt in een andere studie onderzocht’.

In de stukken komt ook de vraag aan de orde welk bevoegd gezag over het tracé beslist. Daarop komt dit antwoord: ‘De colleges van B&W van Den Haag en Leidschendam-Voorburg hebben de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) vastgesteld. In de NRD is het plangebied opgenomen waarbinnen het tracé van een nieuwe verbinding van hoogwaardig openbaar vervoer wordt gezocht. Bij de vastgestelde ruimtelijke ontwikkeling van de Binckhorst is het uitgangspunt dat de hoofdverbindingen voor zowel auto, fiets als openbaar vervoer langs de Binckhorstlaan liggen’.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter