Nieuws
Station Voorburg krijgt uitbreiding

Het Station Voorburg wordt bovengronds aan de kant van het Stationsplein uitgebreid met een extra spoor en een perron. Dit ten behoeve van een tram- dan wel lightrailverbinding tussen Den Haag CS, de Binckhorst en het station. De uitbreiding gaat ook door als voor een busverbinding gekozen wordt.

Dat blijkt uit een notitie die het Leidse bureau VINU heeft gemaakt ten behoeve van onder andere de gemeente Leidschendam-Voorburg. Het stuk dateert van november 2019. De notitie geeft aan dat de verbinding Binckhorst – Station Voorburg, waartoe al eerder is besloten, loopt via de Maanweg, Huygenstraverse.

Tussen Maanweg en Station Voorburg gaat de nieuwe verbinding omhoog tot op het niveau van het huidige station. De kruising met de Prinses Mariannelaan ligt ongelijkvloers. Over de busverbinding wordt opgemerkt dat die op Station Voorburg bovengronds eindigt. Het doortrekken naar Zoetermeer kan alleen als gekozen wordt voor een zelfrijdende tram zonder bestuurder, dan wel een tram-/lightrailverbinding.

Het traject tussen Maanweg en Station Voorburg moet voor 2030 klaar zijn. Het doortrekken naar Zoetermeer in de tien jaar daarna. De baan zal dan vanaf Station Voorburg parallel lopen aan de huidige spoorbaan.

De kosten van een busverbinding tot Station Voorburg worden geschat op 270 miljoen euro, bij de tram is dat 350 miljoen, voor de lightrail 460 miljoen. Het doortrekken naar Zoetermeer vergt tussen 436 en 798 miljoen euro.

VINU gaat uit van de bouw van 23.500 extra woningen op de Binckhorst en in het daarnaast gelegen Central Innovation District (CID). Dat aantal kan met nog eens 9500 toenemen. Daarnaast ontstaan er minstens 30.000 nieuwe arbeidsplaatsen.

De A4 en A12 kennen nu al filevorming; de RandstadRail zit aan de maximale capaciteit. Rijksoverheid, provincie, Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en gemeente Den Haag willen het autogebruik terugdringen. Dus wordt ingezet op openbaar vervoer en fiets.

De VINU-notitie vormt de basis voor de verdere besluitvorming van rijksoverheid, provincie, metropoolregio en de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg over de soort verbinding: tram, lightrail of bus. In Voorburg-West bestaat daar veel onrust over, met name vanwege de mogelijke consequenties voor Opa’s veldje: een speelterrein tussen de Tuinluststraat, Maanweg, spoor en Prinses Mariannelaan. Daarnaast wordt Huygens Hofwijck bedreigd door de verbinding richting Zoetermeer.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter