Nieuws
Oproep omwonenden: Ontsluit de Binckhorst met tramlus

Inwoners van Voorburg-West, waaronder het initiatief ‘Buren van de Binckhorst’ hebben een alternatief plan uitgewerkt voor de tram dan wel lightrail die Den Haag CS via de Binckhorst (Binckhorstlaan, Maanweg) met Station Voorburg moet gaan verbinden: een tramlus over de Binckhorst.

‘Het tracé sneltram Voorburg-West houdt de gemoederen bezig sinds bekend werd dat er wellicht een sneltram komt van station Den Haag naar Station Voorburg ten behoeve van de ontsluiting van de Binckhorst. Het tracé dat momenteel wordt onderzocht gaat ook over de Voorburgse Binckhorstlaan en langs de Maanweg over Opa’s veldje naar Station Voorburg. Met een mogelijke verlenging naar Zoetermeer door de tuin van Hofwijck’, aldus een verklaring van de inwoners.

‘Door diverse insprekers en partijen is in een gemeentelijke commissie vergadering aangedrongen op onderzoek naar alternatieve tracés. Eén van die tracés is als zienswijze ingediend door de Bewonersorganisatie Binckhorst Voorburg en inmiddels – met input van diverse buurtbewoners – nader uitgewerkt door de Vereniging van Eigenaren van de Tuinluststraat.

Het alternatieve tracé komt erop neer dat de Binckhorst met name wordt ontsloten via de Haagse stations die per saldo even ver liggen van de Binckhorst als Station Voorburg. Vanuit die stations bestaan ook uitstekende regionale verbindingen, hetgeen een belangrijk aandachtspunt is in de mobiliteitsopgave. Het alternatieve tracé begint in station Den Haag CS, voert over de Haagse Binckhorstlaan en maakt een (nader uit te werken) ‘loop’ door de Binckhorst om terug te keren op de Binckhorstlaan richting station Den Haag CS.

Op die manier wordt voor de Binckhorst-bewoners overal in de Binckhorst goede toegang tot het OV geboden. Bewoners van de Binckhorst die in de directe omgeving van Station Voorburg wonen (Maanplein/Maanweg) kunnen dan met gebruikmaking van bestaande OV-voorzieningen (bus) of te voet of per fiets van en naar station Voorburg reizen (en zo nodig vanuit daar verder).

Dit tracé heeft naar de mening van de opstellers vele voordelen boven het tracé dat in de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) wordt voorgesteld. Zo wordt in deze alternatieve variant de overlast voor omwonenden in Voorburg voorkomen: denk bijvoorbeeld aan extra geluidhinder, trillingen, milieueffecten. Verder blijft het waardevolle groen van de Broekslootzone en Opa’s veldje volledig in tact, en blijft Hofwijck gespaard van verdere aantasting. Tevens worden hoge inpassingskosten en planschadeclaims vermeden.

De indieners wijzen er bovendien op dat de door het College van B&W veronderstelde economische voordelen van het tracé over de Maanweg op geen enkele wijze zijn aangetoond en er evenmin veel voordelen aan zitten voor de bewoners van Voorburg omdat er voor het tracégedeelte in Voorburg slechts één halte is voorzien.  Zij roepen het College van B&W en de raadsfracties op om dit alternatieve tracé nader te onderzoeken. Dit doet recht aan de meer dan 100  ingediende zienswijzen en de petitie die al bijna 900 keer is getekend.

Ook pleiten de indieners voor het herwaarderen en upgraden van Station Voorburg tot Intercitystation. Op die manier kan, zonder infrastructurele aanpassingen, de reistijd richting Utrecht aanzienlijk worden verkort, waarvan zowel de inwoners van Voorburg als de bewoners van Maanweg en Maanplein (waar zo’n 1000-1500 woningen komen) profiteren’.

De petitie kan nog altijd worden getekend: https://secure.avaaz.org/community_petitions/nl/bw_en_de_gemeenteraad_van_den_haag_en_van_leidsche_geen_sneltram_langs_opas_veldje_/?zTxetob](foto NS)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter