Nieuws
Het wordt straks op de A44 hoorbaar stiller

De RijnlandRoute wil dat de geluidsschermen die langs de A44 komen niet alleen geluidsabsorberend zijn, maar ook worden gemaakt van onderhoudsarme, duurzame materialen die niet zichtbaar en zelfs ‘mooi’ verouderen. Daarvoor is men uiteindelijk bij Durisol uit Raalte terechtgekomen.

Gert-Jan Nietsch, commercieel directeur bij Durisol vertelt er met trots over in een GWW artikel van Jan Mol: ,,Wij maken geluidsschermen, geluidstegels en tunnelelementen waarin houtvezelbeton is verwerkt. De belangrijkste eigenschap van houtvezelbeton is dat het geluid goed wordt geabsorbeerd. Het effect is dat het weggeluid wordt weggenomen en niet meer wordt weerkaatst. Het wordt op de A44 dus hoorbaar stiller.”

Houtvezelbeton is een natuurlijk product. Het wordt gemaakt van schoon resthout (vuren) van de houtverwerkende industrie. En het zaagsel dat vrijkomt in het productieproces, levert Durisol weer door aan de fouragehandel waar het alsnog een functie heeft. Nietsch: ,,Ons productieproces is milieuvriendelijk en door het lage gewicht van onze geluidsschermen kunnen we ze eenvoudig en snel neerzetten. De schermen begroeien ook prima omdat het natuurlijk materiaal is, en ze gaan daardoor ook mooi op in het landschap. Daarnaast zijn ze demontabel, en kunnen ze eventueel op andere locaties weer gebruikt worden. Deze vormen van duurzaamheid sluiten prima aan bij de aanpak en wensen van aannemer Comol5 en de RijnlandRoute.”

Voor alle projecten kunnen de elementen naar eigen ontwerp gemaakt worden. Nietsch licht toe: ,,Dit betekent dat we voor de RijnlandRoute met de wensen van omwonenden én de architect van het project rekening kunnen houden. Bij de A44 varieert de maatvoering; er zijn elementen van 4 meter breedte en met hoogtes tussen de 1 meter en 3 meter. Elementen van 2 meter breedte fungeren als eindstukken.”

Alle elementen zijn al vooraf geproduceerd. ,,Zo kunnen we snel en efficiënt op afroep leveren”, legt Nietsch uit. ,,De plaatsing doen we in fases. We wachten niet met het plaatsen van de geluidsschermen tot het allerlaatste moment, maar we laten het meteen meelopen in de voortgang van de werkzaamheden. Op die manier wordt het geluid meteen al afgeschermd van de bouwwerkzaamheden. En geeft het dus ook ‘minder hinder’ voor de omwonenden, ook een taak die de RijnlandRoute gerealiseerd wilde.”

Ander RijnlandRoute-nieuws:

De achterste drie volgwagens van de tunnelboormachine zijn achteruit de tunnel uitgereden en staan netjes geparkeerd op het bouwterrein nabij de A4. Vanwege de omvang en het gewicht, variërend van 120 tot 250 ton per volgwagen, was het een uitdaging om de wagens door de tunnel en langs de wanden van de toerit door te manoeuvreren. Eenmaal uit de tunnel werden de volgwagens overgezet op een SPMT, een ‘self-propelled modular transporter’. Een SPMT is een klein voertuig, dat wordt ingezet om de zwaarste lasten te verplaatsen. Men kan nu beginnen met het ontmantelen van de volgwagens. Waardevolle onderdelen gaan terug naar de fabriek van de bouwer van de tunnelboormachine, Herrenknecht in Duitsland. Het overige materiaal gaat naar een recyclebedrijf.

Het tunnel-afbouwteam is gestart met het aanvullen van de ruimte naast de kabelkoker in de Corbulo tunnel, een onderdeel van de toekomstige RijnlandRoute. Dat gebeurt met een speciaal zandmengsel. Op de kabelkokerelementen is een stukje rails aangebracht, zodat een speciale spoorkraan veilig heen en weer kan rijden om het materiaal naar binnen te rijden. Steeds als weer een deel is aangevuld, wordt de rails een stukje naar voren verlegd.  Zodra de ruimte is aangevuld, kunnen  de bovenste vrieslansen worden aangebracht, die nodig zijn om de grond te bevriezen en de dwarsverbindingen uit te kunnen graven. Bovenop de kabelkokers en het aangebrachte aanvulmateriaal wordt later het asfalt aangebracht. Om te voorkomen dat er verzakkingen optreden, zijn er van tevoren proeven gedaan om de juiste samenstelling van het aanvulmateriaal te bepalen. (foto RijnlandRoute)

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter