Nieuws
Tunnelplan voor tram/lightrail al overwogen

Vorig jaar hebben de bij de aanleg van een tram dan wel lightrailverbinding tussen Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg en Zoetermeer betrokken partijen al gesproken over een tunnel in Voorburg: vanaf de Maanweg langs Station Voorburg en onder de Vliet door.

Dat blijkt uit de nota Verkenning CID-Binckhorst die mede in opdracht van de gemeente Leidschendam-Voorburg is gemaakt door Witteveen+Bos Raadgevende ingenieurs. Het stuk dateert van 12 november 2019.

Dinsdagavond besloot de gemeenteraad unaniem dat de tunnelaanleg onderzocht moest worden. Verantwoordelijk wethouder Astrid van Eekelen noemde die uitspraak ‘sympathiek’.

In de nota uit 2019 staat letterlijk: ‘Bij het aanleggen van het lokale gedeelte van de openbaar vervoer (OV)-lijn, moet nader gekeken worden naar de inpassing bij Station Voorburg. Het aan te leggen viaduct kruist een park en recreatieterrein, ‘Opa’s Veldje’, dat veel waarde biedt aan de lokale gemeenschap’.

‘Een ander knelpunt dat speelt bij het doortrekken richting Zoetermeer is de inpassing rondom het monument Huygens Hofwijck dat direct naast de A12 ligt. Mogelijk kan dit knelpunt verholpen worden door de HOV-lijn aan te leggen in een tunnel onder de Vliet door. Deze afweging dient echter voor de implementatie van het lokale deel ook al meegenomen te worden. Indien hiervoor wordt gekozen, kan het namelijk wenselijk zijn de lijn vanaf de Maanweg en ter hoogte van station Voorburg ook al in een tunnel op -1 in plaats van op een viaduct op +1 aan te leggen’.

In het stuk wordt ingegaan op de gedachte verbinding Binckhorstlaan – Delft. Daarover staat er te lezen: ‘Ook moet bij de OV tram en lightrail gekeken worden naar de inpassing van de lijn door de prinses Mariannelaan en de Geestbrugweg. Voor de aansluiting op de infrastructuur richting Delft is deze route de enige optie, maar de ruimte is zeer beperkt’.

‘Hier speelt een aantal overwegingen: meerijden met het verkeer zou de hoogwaardigheid en betrouwbaarheid van het systeem teniet doen. Ook creëert dit mogelijk een gevoelsmatig groot verschil tussen de nieuwe woningen die worden bediend met hoogwaardig OV en de oude woningen die worden bediend door minder hoogwaardig en betrouwbaar OV’.

‘Aan de andere kant vraagt het aanleggen van een vrijliggende baan om het opofferen van een groot stuk openbare ruimte. Daarnaast is een aandachtspunt dat de meer hoogwaardige lijn die daarmee gecreëerd kan worden vervolgens geen halte krijgt in de Geestbrugweg. De mensen die daar wonen krijgen dan wel de lasten en niet de lusten’. (foto: Haagsetrams.com)

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter