Nieuws
Tracé lightrail ‘heel zorgvuldig bekijken’

Er zal ‘heel zorgvuldig’ gekeken worden waar het toekomstige tracé van een lightrail tussen Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg en Zoetermeer moet komen. Het zal ‘zeker niet’ dwars door het groen (Opa’s veldje, red.) en Huygens Hofwijck gaan lopen. Het liefst is een ondergronds tracé ‘of we moeten een andere oplossing vinden’.

Dat heeft de Haagse wethouder Robert van Asten gezegd bij de bekendmaking dat de rijksoverheid 50 miljoen euro voor de verbinding uittrekt. De regio, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), provincie Zuid-Holland en gemeente Den Haag leggen samen 100 miljoen euro op tafel. Volgens de Haagse wethouder gaat ook Leidschendam-Voorburg met ‘miljoenen’ financieel bijdragen.

Een woordvoerster van B&W liet desgevraagd weten dat er pas in 2021 besloten zal worden over ‘de mogelijke financiële bijdrage van Leidschendam-Voorburg aan deze hoogwaardige openbaar vervoer-verbinding’. Eerder stelde de gemeente al 3 miljoen euro beschikbaar voor verkeersmaatregelen op en rond de Binckhorst. Dat geld wordt in de periode 2021-2024 besteed.

Zonder lightrail kan Den Haag niet op grote schaal woningen gaan bouwen in de Binckhorst, aldus Van Asten. Met het geld dat nu is toegezegd kan het tracé verder vorm worden gegeven. De lightrail zal volgens de Haagse wethouder een metrovariant krijgen: een eigen baan op hoogte of onder de grond. De bestuurder repte niet over beide andere opties: een tram dan wel zelfrijdende bus.

De rijksbijdrage komt in het kader van de MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). In een brief aan de Tweede Kamer stelt minister Cora van Nieuwenhuizen dat met de bijdrage de weg vrij ligt om 10.000 tot 15.000 nieuwe woningen te gaan bouwen. Haar collega Kajsa Ollongren heeft Den Haag 45,6 miljoen euro gegeven om de woningbouw op de Binckhorst en in het Central Innovation District tussen de stations HS, CS en Laan van NOI te versnellen.

In de toelichting op de begroting 2021-2024 schreef wethouder Jan-Willem Rouwendal: ‘In de loop van 2021 wordt een voorkeursbesluit verwacht en zal onze gemeente een standpunt moeten innemen of wordt bijgedragen aan de voorgestelde oplossing. Leidschendam-Voorburg zal gevraagd worden deel te nemen aan de uitwerking van deze plannen. Tevens zullen de deelnemende partijen de hoogte van hun eigen bijdragen moeten bepalen voor de realisatie van het voorgestelde plan’.

‘Stoppen met verdere deelname aan regionale onderzoeken vermindert de grip op ontwikkelingen die achter de gemeentegrens plaatsvinden. Het risico verrast te worden door nieuwe plannen, zonder bij te kunnen sturen, neemt toe. Kosten zitten voornamelijk in uren of uit te besteden onderzoek. Met deze kosten is geen rekening gehouden in de begroting’. De wethouder heeft ook geen reservering voor deze uitgaven opgenomen.

Verantwoordelijk wethouder Astrid van Eekelen: ,,Voor ons geeft deze ontwikkeling een dubbel gevoel. Enerzijds onderschrijven wij het belang van goed openbaar vervoer voor de regio, maar anderzijds koesteren wij ook ons groen, de leefbaarheid en het cultureel erfgoed. Ik doel dan met name op Opa’s Veldje, de scouting (Livingstone Miriam, red.) en Huygens Hofwijck. Het kan en mag niet zo zijn dat deze worden aangetast door de komst van een nieuwe ov-verbinding. Het is voor onze gemeente en inwoners daarom van essentieel belang dat een ov-verbinding goed in het gebied wordt ingepast. Met minimale overlast en behoud van het mooie groene karakter van onze gemeente zoals dat ook als kader is meegegeven door onze gemeenteraad. De komende periode gaan we hier nog uitgebreid over in gesprek met gemeente Den Haag, inwoners en Huygens Hofwijck.”

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter