Het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) breidt uit. Banken, het Openbaar Ministerie en de politie sluiten een nieuw convenant in de strijd tegen internetoplichting. Wat begon met een onderzoek naar Nigeriaanse fraude via internet is inmiddels uitgegroeid tot een centraal meldpunt voor aan- en verkoopfraude.
De politie, het Openbaar Ministerie (OM), online handelsplaatsen en banken werken sinds 2014 samen tegen internetcriminelen. De convenantpartners willen consumenten meer bewust maken van de risico’s van aan- en verkoop via internet. Adviezen en tips over gebruik en misbruik van bankrekeningnummers en over veilig handelen via internet dragen daaraan bij. De convenantspartijen werken samen aan betere voorlichting en de onderlinge uitwisseling van informatie.
Bij meerdere aangiftes kan de politie rekeninggegevens delen met banken. Die kunnen op hun beurt malafide bankrekeningen blokkeren. Het nieuwe convenant maakt het mogelijk dat het LMIO sneller actie kan ondernemen richting de banken. ,,Minder mensen moeten zo geld verliezen aan internetcriminelen’”, zegt Gijs van der Linden, teamleider LMIO. ,,Met de samenwerking kunnen we beter en sneller informatie delen, dat verder misbruik van een bankrekening voorkomt. Als er bijvoorbeeld drie aangiftes zijn met hetzelfde bankrekeningnummer kan de bank onmiddellijk actie ondernemen door bijvoorbeeld die bankrekening te blokkeren.”
Na ABN AMRO, ING, Rabobank, KNAB, TRIODOS en Volksbank neemt nu ook BUNQ-bank deel aan het convenant. BUNQ-oprichter en CEO Ali Niknam: ,,Veiligheid is altijd een topprioriteit voor BUNQ; zo lanceerden we als eerste biometrische beveiliging. En sporen we fraude op met behulp van kunstmatige intelligentie. We zijn super blij met deze samenwerking. Zo kunnen we iedereen nóg veiliger houden.”
Van der Linden: ,,Hoewel het convenant erin voorziet dat we als politie cruciale informatie mogen delen, willen we die informatiedeling verder optimaliseren. Op dit moment verstrekt de politie eenzijdig informatie aan banken. We zouden graag zien dat banken andersom ook aan ons informatie kunnen verstrekken. Bijvoorbeeld wanneer zij meldingen van hun klanten ontvangen. Dan kunnen we daarop actie ondernemen.”
,,Maar ook de informatiedeling tussen banken onderling verdient aandacht. We zien bijvoorbeeld dat een afgesloten rekeninghouder bij bank X vervolgens een bankrekening kan openen bij bank Y of zelfs bij meerdere banken. Dat is natuurlijk vreemd, maar helaas laat de huidige privacyregelgeving het niet toe dat banken dit onderling aan elkaar doorgeven. Dat betekent dus dat de fraudeur gewoon met een nieuwe bankrekening verder kan gaan met zijn oplichtingspraktijken.” (foto politie)