De gemeente moet een onderzoek doen naar een tracé voor hoogwaardig openbaar vervoer (tram, lightrail of zelfrijdende bus) tussen Den Haag CS, Binckhorst, Zoetermeer en/of Delft buiten Voorburg-West om. Dat stelt de bewonersorganisatie Binckhorstlaan Voorburg in een brief aan de gemeenteraad. Die praat daar vanavond over. Het tracé is nu gepland via de Binckhorstlaan naar de Geestbrugweg en dan verder naar Delft, en vanaf de Binckhorstlaan via de Maanweg naar Station Voorburg en Zoetermeer.
In de brief toont de bewonersorganisatie zich verheugd met een advies van de Commissie voor de MER (milieu-effect-rapportage) op het project. Dat advies stamt uit december. Vlietnieuws heeft er destijds aandacht aan besteed.
In haar advies onderschrijft de Commissie volgens de bewonersorganisatie de zorgen die daar leven. Namelijk dat niet wordt onderbouwd waarom alleen is gekeken naar een tracé door Voorburg-West, dat de effecten van de lightrail-verbinding op Voorburg-West niet zijn berekend, en dat onvoldoende wordt onderbouwd hoe de ambitieuze mobiliteitsdoelen hiermee worden gehaald.
De bewonersorganisatie vraagt in haar brief aandacht voor de effecten van deze lightrail-verbinding voor de wijk. Dit is een vooroorlogse wijk met oude huizen, waar kinderen en ouderen dagelijks de Binckhorstlaan moeten oversteken. Een snelle tram hier doorheen tast de leefomgeving aan en zorgt voor onveilige verkeerssituaties. Daarom dringt zij in haar brief aan om meer alternatieven te onderzoeken.
Ook vraagt de bewonersorganisatie om te onderzoeken of de kosten van het tracé door Voorburg-West en het effect op leefomgeving en milieu wel opwegen tegen de extra OV-passagiers. Dit tracé door Voorburg-West is bedoeld om aansluitingen naar Delft en Zoetermeer te realiseren. Hiervoor bestaan echter al diverse snelle tram- en treinverbindingen. Bovendien is het maar de vraag of de nieuwe bewoners in een wijk zo vlakbij diverse snelwegen, wel in het OV zullen stappen.
Tenslotte vraagt de bewonersorganisatie om in de MER mee te nemen of de hoge mobiliteitsdoelen wel gehaald worden en of dat past bij het grote aantal huizen dat Den Haag in de Binckhorst wil bouwen. Wat nu als je veel minder mensen in het OV krijgt, ook door de effecten van corona? En deze mensen toch gewoon de auto pakken? Dan heeft Voorburg-West niet alleen last van de effecten van de tram, maar ook van een hoge parkeerdruk in de aangrenzende Voorburgse straten.