Nieuws
Ook tijdens avondklok gaat tunnelwerk door

Als rond 18.00 uur de laatste zandwagens en tunnelafbouwers de Corbulotunnel in de RijnlandRoute hebben verlaten, is het de beurt aan het team dat de kabelkokers inricht. Er moet kilometers aan kabelgoten worden aangebracht, om ervoor te zorgen dat alle technische installaties zoals verlichting, brandmeldsystemen en camera’s op elkaar worden aangesloten. Maar ook de brandblusleiding en de vuilwaterafvoerleiding krijgen een plekje in deze ondergrondse ruimte. De kabelkoker is 2,5 meter hoog en zo’n 2 meter breed, groot genoeg voor alle kabels, leidingen en systemen, maar ook voor de monteurs om er doorheen te lopen.

Inmiddels is de tunnelboormachine Gaia vrijwel ontmanteld. Gedurende anderhalf jaar heeft de machine twee tunnels van 2,3 kilometer lengte geboord. Gaia werd met een zogeheten ‘skidding’- systeem uit de tunnel gehaald. Er werd een tijdelijke brugconstructie gebouwd onder de volgwagen. Deze constructie is opgebouwd uit meerdere stalen balken, twee parallel naast elkaar met elk een lengte van 46 meter. Bovenop deze brugconstructie is het skiddingsysteem gepositioneerd bestaande uit sleegoten, 4 sleeschoenen en 4 cilinders.

Met een smeermiddel kon het stalen gevaarte hier vervolgens soepel overheen schuiven. Op deze manier is de 250 ton zware volgwagen op een redelijk snelle, maar bovenal veilige manier de tunnel uit getransporteerd. Eenmaal in de ontvangstschacht, kan de volgwagen worden gedemonteerd, uitgehesen en afgevoerd. (foto RijnlandRoute)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter