Nieuws
Wethouder Astrid van Eekelen onder druk

Wethouder Astrid van Eekelen moet de gemeenteraad haarfijn komen uitleggen hoe het zit met het tracé voor een tram dan wel lightrail tussen Den Haag CS, Binckhorst en Station Voorburg: ligt het tracé vast en is inspraak van inwoners van Leidschendam-Voorburg voor niets, of zijn er nog alternatieven mogelijk?

Dat is de insteek van vragen die CDA-gemeenteraadslid Jan Hendriks de wethouder morgenavond in de gemeenteraad wil stellen. ‘Ik hoop op verduidelijking’, aldus Hendriks over zijn actie.

Op 27 november 2020 berichtte de wethouder de gemeenteraad in een mail: ‘Ik merk overigens op dat de drie hierboven genoemde kansrijke alternatieven (zijnde bus, tram en light rail) niets zeggen over de tracering van de HOV-verbinding (hoogwaardig openbaar vervoer, red.); hierover is nog geen besluit genomen. Een dergelijk besluit wordt als onderdeel van het Masterplan Binckhorst in 2021 worden genomen, mede op basis van een m.e.r.’ M.e.r. staat voor milieueffect rapportage.

Afgelopen week liet Willemijn Smal, lid van de onafhankelijke Commissie MER die over het project adviseert, weten dat het tracé al lang vast ligt. En wel onherroepelijk. Het is vervat in het Bestemmingsplan Binckhorst. Dat stamt uit november 2018. Daarin staat een reservering voor het tracé via Binckhorstlaan en Maanweg. Het bestemmingsplan werd in november 2020 herbevestigd.

Op 10 november 2020 zei Van Eekelen in een vergadering met een commissie uit de gemeenteraad ,,het is niet waar dat er maar één tracé is.’’ Ook gaf zij aan dat er ‘natuurlijk’ alternatieve tracés (meervoud, red.) aan het proces worden toegevoegd die ‘ja dan nee’ worden meegenomen in de m.e.r.-procedure.

Van Eekelen noemde toen routes via de Prinses Mariannelaan en de Westenbrugstraat. Uit stukken van de bij het project betrokken partijen, waaronder Leidschendam-Voorburg, blijkt echter dat de Prinses Mariannelaan afgevallen is vanwege overlast voor omwonenden en omdat de weg te smal is voor een vrijliggend tracé (nodig voor de snelheid van het vervoer). De Westenburgstraat is alleen geschikt als voor de bus wordt gekozen. Volgens mevrouw Smal is de bus echter als optie geschrapt.

Vlietnieuws heeft de wethouder gevraagd hoe haar uitspraken te rijmen zijn met de uitspraken van mevrouw Smal. Ondanks diverse reminders bleef het Raadhuis een antwoord schuldig.

Van Eekelen moest al eerder door het stof toen bleek dat zij de gemeenteraad onjuist had geïnformeerd over het besluit Station Voorburg bovengronds uit te breiden met een extra spoor en perron ten behoeve van de tram dan wel lightrailverbinding richting Zoetermeer: het vervolg op het traject vanaf de Binckhorst.

De uitbreiding van Station Voorburg werd door Vlietnieuws onthuld. Van Eekelen verklaarde in eerste instantie dat Vlietnieuws er naast zat. Ook stelde zij dat de gemeenteraad op de hoogte was gesteld. Beide bleek onjuist.

 

 

 

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com