Nieuws
Werken aan N14 twee jaar uitgesteld

Het veranderen van de gelijkvloerse kruisingen van de N14 met de Prins Bernhardlaan/Noordsingel en Mgr. Van Steelaan/Heuvelweg in tunnels, zal pas in 2025 starten. Dat is twee jaar later dan tot nu toe bekend was.

De latere startdatum is door B&W van Den Haag bekend gemaakt in het Uitvoeringsprogramma regie op bereikbaarheid 2021-2022. Voor de werken is drie jaar uitgetrokken. Dat betekent dat ze nu in 2028 worden afgerond.

Waarom er een vertraging van twee jaar is opgetreden melden B&W van Den Haag niet. Wel geven zij aan dat in 2024 gestart zal worden met de verbreding van de A4 tussen de N211 (Den Haag-Zuid) en de N14.

Uit het Uitvoeringsprogramma blijkt verder dat de Utrechtsebaan vanaf september tot en met maart 2022 periodiek wordt afgesloten vanwege het bouwen van de Grotiusplaats over de weg heen. Het gaat om afsluitingen van twee rijbanen ‘stad in’ gedurende het vierde kwartaal, en het eerste kwartaal over afsluitingen van twee rijbanen ‘stad uit’. Ook zullen afsluitingen nodig zijn in de weekenden om werkzaamheden uit te voeren voor de overkluizing.

Vanaf het 2e kwartaal in 2022 start Rijkswaterstaat met groot onderhoud aan het Prins Clausplein. Op dat moment dient de Utrechtsebaan weer beschikbaar te zijn voor al het verkeer in beide richtingen.

In het najaar van 2022 wordt gestart met werkzaamheden aan de Binkhorstbrug (Binckhorstlaan) en de Trekvlietburg (Mercuriusweg/ Neherkade). De werkzaamheden aan de Trekvlietbrug worden gecombineerd met de aanleg van een fietsverbinding uit de Binckhorst naar de binnenstad. De brugwerken duren ruim een jaar.

B&W van Den Haag merken verder op dat reeds gestarte en nog te starten hoogbouwprojecten in de Binckhorst van grote invloed zijn op diverse andere activiteiten in het CID-gebied (tussen de stations HS, CS en Laan van Nieuw Oost Indië) en de Binckhorst. Daarbij is sprake van potentiële knelpunten. Om tot stedelijke programmering te komen dienen activiteiten in een logisch samenhangende tijdopvolging te worden geprogrammeerd om regie op bereikbaarheid te kunnen voeren.

Een omvangrijk project van ProRail start in het derde kwartaal van 2022. Zij gaan het gehele emplacement van Centraal Station aanpakken. Alle sporen worden vernieuwd zodat er daarna per richting 4x per uur een intercity trein kan rijden. Dit project moet eind 2024 klaar zijn. Om de treinreiziger wel op Centraal Station te laten komen worden gedurende de uitvoering bussen ingezet.

Alle genoemde projecten hebben effecten op het verkeer, met name in Voorburg.

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter