Nieuws
Nieuwe onduidelijkheid over tracé Binckhorst

Bij de tracékeuze voor een openbaar vervoerverbinding tussen Den Haag CS, Binckhorst en Station Voorburg gaat het alleen nog om de keuze tussen tram, snelle bus op eigen baan, lightrail. Voor elk van deze vervoersvormen wordt een ‘route’ uitgetekend, inclusief hoogteligging. Dit alles binnen het tracé Den Haag Centraal, Lekstraat, Binckhorstlaan, Maanweg, Station Voorburg zoals dat in 2019 naar voren is geschoven.

Dat heeft de woordvoerster van de Haagse wethouder Robert van Asten, in wiens portefeuille het project valt, te kennen gegeven. Afgelopen week wekte wethouder Astrid van Eekelen in de gemeenteraad de indruk dat er nog werd gekeken naar alternatieven voor het tracé Den Haag CS, Lekstraat, Binckhorstlaan, Maanweg, Station Voorburg zelf.

Over dit onderscheid zegt Van Astens woordvoerster: ,,Ik voer niet het woord voor de wethouder van een andere gemeente. Ik kan er verder ook niet inhoudelijk op ingaan.’’

De woordvoerster gaf eerder deze stand van zaken in het tracédossier: ‘Drie alternatieven (tram, lightrail, snelle bus op eigen baan) worden in het Plan-MER (milieu effect rapportage, red.) onderzocht en beoordeeld. Wat het voorkeursalternatief wordt, volgt in de volgende fase. In het (ontwerp) Masterplan Mobiliteit volgt de onderbouwing van het voorkeursalternatief. Dat plan wordt voor de zomer verwacht’.

‘Uit eerder onderzoek in 2019 is een tracé naar voren gekomen dat het meest voor de hand ligt (Den Haag Centraal – Lekstraat – Binckhorstlaan –Maanweg – Station Voorburg en een verbinding naar Delft via de Binckhorstlaan- Geestbrugweg). De exacte ligging van de tracés binnen dit plangebied en de hoogteligging is onderdeel van onderzoek waarin voor ieder alternatief een schetsontwerp wordt opgesteld’.

‘Pas na participatie en politieke besluitvorming zal er een tracé definitief komen vast te liggen. Het zijn inderdaad deze drie alternatieven: tram, lightrail, snelle bus op eigen baan, die worden onderzocht en beoordeeld’.

Op nadere vragen wil de woordvoerster hangende een ‘Nota van Beantwoording’ geen antwoorden geven. De ‘Nota van Beantwoording’ is een document waarin de partijen die deelnemen in het project (rijk, provincie, metropoolregio, gemeente Den Haag, gemeente Leidschendam) reageren op ‘zienswijzen’ die zijn ingebracht op de Notitie reikwijdte en detailniveau bereikbaarheid CID/Binckhorst (NRD) van medio vorig jaar.

In die nota stond het tracé Den Haag Centraal – Lekstraat – Binckhorstlaan –Maanweg – Station Voorburg als enige optie. Op grond van de NRD concludeerde de onafhankelijke commissie MER dat het tracé al onherroepelijk vast ligt. In het Omgevingsplan Binckhorst uit 2018 is ook een reservering voor de openbaar vervoerverbinding opgenomen.

In de NRD staat verder: ‘Voor wat betreft de Binckhorst geldt dat bij recht (binnen de hoofdverkeersbestemming dan wel reservering op de plankaart) een OV-verbinding is toegestaan’. Alleen als van het Omgevingsplan wordt afgeweken is een nieuwe juridische afweging nodig.

De Nota van beantwoording komt volgens de woordvoerster van Van Asten over ‘een paar weken’. Pas nadat de Haagse gemeenteraad dat stuk heeft ontvangen kunnen er inhoudelijk nadere mededelingen aan de pers worden gedaan, zo maakt zij duidelijk. De door haar nu gegeven informatie is ‘de stand van zaken tot dusver’.

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter