Het openbaar vervoer in Zuid-Holland komt tot 2030 tussen 329 en 969 miljoen euro tekort door de coronacrisis en het afhaken van reizigers. Het aantal passagiers ligt nu op 35 procent van het niveau voor corona. Ook de komende jaren zal het aantal reizigers onder het aantal van voor corona blijven.
Dat blijkt uit een nota opgesteld door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De MRDH heeft al besloten 50 tot 200 miljoen euro bij te dragen in de financiële nood van het openbaar vervoer. Anders was die nog hoger uitgevallen.
Om iets aan de toestand te doen worden een groot aantal maatregelen uitgewerkt. Eind maart zal daaruit gekozen worden. De maatregelen met effecten voor de reizigers zijn:
– later vervangen van bussen, trams en metrostellen,
– hogere tarieven,
– minder toezicht ten behoeve van sociale veiligheid,
– lagere frequenties,
– opheffen van lijnen,
– niet rijden op bijvoorbeeld zondagen of na 22.00 uur.
MRDH en de vervoerders kijken verder naar: een p.r. campagne om reizigers snel terug te halen; afspraken met onderwijs en werkgevers over spreiding aanvangstijden; investeren in duurzaamheid; efficiënter werken, een hogere bijdrage van gemeenten voor kwaliteit/kosten voor wegomleggingen; minder kleine projecten doorvoeren.
De MRDH wil wel 104 miljoen euro steken in de toekomst van het openbaar vervoer. Daardoor kunnen maatregelen daartoe versneld worden en kan gewerkt gaan worden aan nieuw manieren van betalen.