De HTM gaat minder frequent rijden met tram en bus, en haltes die weinig gebruikt worden ‘samenvoegen’; over slaan. Het gaat dan onder andere om de bus- en tramlijnen die Leidschendam-Voorburg aandoen: trams 2, 3, 4, 6, 19, bussen 23, 26 en 28.
De ingreep is nodig om te kunnen bezuinigen nu het openbaar vervoer in Zuid-Holland tussen nu en 2030 wordt geconfronteerd met een financieel gat tussen 380 en 1,2 miljard euro door de coronacrisis en het wegblijven van reizigers.
De plannen van de HTM maken onderdeel uit van een pakket dat samen met RET en EBS (regiovervoer) is opgesteld en binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) besproken wordt. Het rijk eist van de vervoerders een zogenoemd ‘transitieprogramma’ wil de steun aan het vervoer na 1 juli worden voortgezet. Ook het rijk gaat echter op die steun korten.
HTM zal ook vijf procent minder mensen gaan inzetten om de sociale veiligheid in het vervoer te garanderen.
MRDH pompt 304 miljoen euro in het vervoer. Daarnaast wordt de lobby bij de rijksoverheid voor meer steun voortgezet.
HTM, RET en EBS zetten ook in op een marketingcampagne om reizigers terug te halen. Verder wordt gewerkt aan systemen om reizigers beter over de dag te spreiden en wordt er geïnvesteerd in duurzaamheid (spaart op den duur geld).
Om de vergrijzing van het personeelsbestand aan te pakken willen de vervoerders baanzekerheid bieden aan met name jongeren. Daar tegenover staat dan wel een hogere productie die verlangd wordt.
Gemeenten zullen meer moeten gaan betalen voor wegomleidingen waar het vervoer mee te maken krijgt en gedwongen uitval van vervoer.
Op langere termijn willen de vervoerders investeringen in nieuw materieel uitstellen, losse lijnen schrappen, de dienstverlening op stille uren en dagen beperken en, eventueel, de tarieven verhogen.
Alle plannen zijn al in het presidium van MRDH besproken en ook al met vertegenwoordigers van de rijksoverheid. Besluitvorming moet eind deze maand plaatsvinden. Wanneer de maatregelen dan feitelijk doorgevoerd worden is nog onbekend.