Nieuws
Alternatieve tracés tram/lightrail Binckhorst bekeken

De komende tijd worden twee alternatieve tracés bekeken voor een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (HOV) – tram, lightrail of zelfrijdende bus – tussen Den Haag CS, Binckhorst en Station Voorburg. Dit in afwijking van het eerder afgesproken tracé Binckhorstlaan-Maanweg.

Het betreft een tijdelijke (tot 2040) tramroute Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Laan van Middenburg, Westeinde, Station Voorburg, en een lightrailverbinding via Binckhorstlaan, Zonweg, Regulusweg, Station Voorburg.

Dit blijkt uit de zogenoemde Nota van Antwoord die B&W van Den Haag en Leidschendam-Voorburg hebben gemaakt als reactie op de 111 zienswijzen die werden ingediend op het plan voor een HOV via Binckhorstlaan en Maanweg.

De verbinding via Zonweg en Regulusweg wordt via een zogenoemde quick scan beoordeeld op zaken als ruimtelijke inpassing, verstedelijking, kosten en vervoerswaarde. Op basis van de uitkomsten van de quick scan kan dit tracé ‘eventueel’ als volwaardig alternatief worden toegevoegd aan de nadere studies naar de milieu effecten van de HOV (geluid, luchtvervuiling, trillingen) en het op te stellen Masterplan voor de HOV. Beiden komen dit najaar gereed. Definitieve besluitvorming is voor april-mei 2022 voorzien.

Uit de Nota van Antwoord blijkt dat bij de uitwerking van het HOV-tracé de functie en het gebruik van de scouting Livingstone Miriam en Opa’s veldje worden gehandhaafd.

Inzake Huygens Hofwijck wordt opgemerkt dat een doortrekking van de HOV vanaf Station Voorburg naar Zoetermeer nu niet aan de orde is. Een studie daarnaar is net gestart. In de eerste vijf jaar is geen besluit te verwachten. Hoe dan ook is een aantasting van de cultuurhistorische waarde en status niet aan de orde, zo staat in de Nota van Antwoord.

Over de burgerparticipatie staat er te lezen dat die via informatiebijeenkomsten, een website en nieuwsbrieven verloopt. Daarnaast wordt er een bewonersplatform opgericht. Daarin krijgen onder andere bewonersorganisaties uit Voorburg en de Fietsersbond Leidschendam-Voorburg een plek. Het platform zal proactief worden geïnformeerd en ook worden geraadpleegd.

In een brief aan de gemeenteraad stelt verantwoordelijk wethouder Astrid van Eekelen: ‘Het college van B&W is samen met de projectpartners verantwoordelijk voor het doorlopen van een zorgvuldig proces, waarbij uiteraard ook de belangen van onze inwoners en onze ondernemers een rol spelen. Het college heeft zich in de afgelopen periode hard gemaakt voor het zorgvuldig wegen van de zienswijzen, met de verbreding van de onderzoeksagenda en de heldere antwoorden over Opa’s veldje, de scouting en Huygens Hofwijck als resultaat’.

‘Een nieuwe HOV-verbinding is noodzakelijk om de Binckhorst op een duurzame manier te ontsluiten en op die manier het autoverkeer te beperken. En sluipverkeer door onze woonwijken tegen te gaan. Ook draagt de nieuwe HOV-verbinding bij aan het versterken van het OV-knooppunt station Voorburg en biedt daarmee ook een impuls aan het Huygenskwartier’.

‘Uiteraard is het hierbij de inzet van het college om de impact op de leefomgeving en kwaliteiten van Voorburg-West te beperken. Het college deelt de zorgen van onze inwoners, ondernemers en de raad over de mogelijk impact van deze HOV-verbinding in Voorburg-West. Daarom heeft het college zich ingespannen om de in de gemeenteraad aangenomen moties over het niet aantasten van Opa’s veldje, de Scouting en Huygens Hofwijck en het meenemen van een ondertunnelde variant een plek te geven in het onderzoek. Dat is gelukt’.

‘Deze beide moties vormen voor het college het uitgangspunt voor de daadwerkelijke tracékeuze en bijbehorende uitvoeringsvariant. Dit in de wetenschap dat er vele belangen tegen elkaar afgewogen dienen te worden. Het is vervolgens aan de raad – en de gemeenteraad van Den Haag – om in de rol van bevoegd gezag het uiteindelijke besluit te nemen’.

Indien voor een zelfrijdende bus wordt gekozen is een route via de Westenburgstraat nog een alternatief om vanaf de Maanweg Station Voorburg te bereiken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter