Een tracé voor een tram/lightrail tussen Den Haag CS, Binckhorst en Station Voorburg dat via de Zonweg en de Regulusweg gaat lopen, is ‘niet logisch’. Dat heeft Hugo de Haes (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) verklaard in een beraad met gemeenteraadsleden.
Het tracé wordt onder druk van Leidschendam-Voorburg bekeken als alternatief voor de geplande route via Binckhorstlaan en Maanweg. De studie is komende maand gereed. MRDH is maatgevend bij het project betrokken.
Vorige week kregen gemeenteraadsleden op een voor de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk georganiseerde bijeenkomst van experts al te horen dat het tracé via Zonweg en Regulusweg bijzonder complex was en het de vraag was of het technisch wel uitvoerbaar zou zijn.
De Haes stelde dat er op de Zonweg een deel van een kantoorgebouw dat over de weg staat, gesloopt zou moeten worden. Hij vroeg zich af of dat wel kan gezien de constructie van het pand. Bij de Regulusweg zou het tracé over het emplacement van ProRail moeten gaan. Dat terwijl er al een tekort aan opstelsporen is.
De term ‘niet logisch’ gebruikte De Haes in verband met de ligging van het tracé ten opzichte van de geplande woningbouw en bedrijfsgebouwen op de Binckhorst. Die komen namelijk langs de Binckhorstlaan en Maanweg. Een openbaar vervoerverbinding moet bij de reizigers liggen, aldus De Haes.
De MRDH-man nuanceerde informatie die gemeenteraadsleden vorige week kregen over de tram/lightrailverbinding bij Station Voorburg. Behalve een aansluiting via een viaduct wordt gekeken naar een verdiepte ligging én een ondergrondse ligging.
Bij de verdiepte ligging liggen rails en halte in een open bak. Bij een ondergrondse ligging gaat het om een tunnel waarin ook een station wordt gemaakt. Bij de keuze voor een viaduct en de ondergrondse ligging moet er bij de Maanweg een helling komen: naar boven of naar beneden.
Inmiddels hebben de betrokken gemeenten een Bewonersplatform opgezet met 15 leden. Dit komt komende week voor het eerst bijeen. In het platform zitten ook vertegenwoordigers van Voorburg-West, Stationsplein en Huygenskwartier. Ze zijn geselecteerd na aanmelding. Het platform moet vier keer per jaar bijeen komen om mee te denken en te praten over de plannen.