Van de te bouwen woningen op landgoed Schakenbosch krijgen er 62 te veel geluid door langsrijdende treinen of auto’s. Om te voorkomen dat er maatregelen genomen moeten worden hebben B&W de normen aangepast zodat de woningen meer geluidoverlast mogen krijgen.
Tien te bouwen woningen aan de kant van sportpark Kastelenring ondervinden te veel herrie door treinen op de lijn Amsterdam – Rotterdam, 420 meter verder op. Een te bouwen zorginstelling en 52 andere woningen hebben te veel last van verkeerslawaai afkomstig van de Veursestraatweg.
De geluidoverlast van verkeer op een woning mag 48 decibel zijn, van treinverkeer 55 decibel. Op Schakenbosch is het verkeerslawaai echter 4 tot 6 decibel hoger, van treinverkeer 1 decibel.
Op de Veurstestraatweg ligt al stil asfalt. Het verlagen van de maximum snelheid tot 30 kilometer per uur kan niet want het is een doorstromingsweg. Het plaatsen van geluidschermen kost te veel geld (ongeveer 1 miljoen euro) en staat niet in verhouding tot het probleem, aldus B&W.
Iets doen aan het spoorlawaai via spoordempers en/of een scherm noemden B&W niet doelmatig en onrealistisch, ook gezien de afstand tot het spoor.
Voor de te bouwen woningen zijn nu nieuwe geluidnormen bepaald: 56 decibel bij het spoor, 52 tot 54 decibel aan de Veursestraatweg.