Nieuws
DE-spaaractie van Lionsclubs slaat alle records

Alweer voor de negende keer organiseerden de Nederlandse Lionsclubs de jaarlijkse DE-waardepuntenactie. Koffiepunten worden daarbij verzilverd voor pakken koffie ten behoeve van de Voedselbanken. Wat negen jaar geleden begon als een spontane lokale actie van leden van Lionsclub Voorburg laat nu werkelijk alle records sneuvelen. Dit jaar is er een landelijke opbrengst van maar liefst 204.000 pakken koffie voor de Voedselbanken. Hiervan gaan maar liefst 2.432 pakken naar de voedselbank in Leidschendam-Voorburg.

De actie loopt ieder jaar in de feestmaand december. In januari worden dan de punten geteld en vindt vervolgens de overdracht van de waardepunten plaats aan Douwe Egberts. Vanwege Corona is er dit jaar voor gekozen om de actie te verlengen tot half februari. En dat heeft gewerkt. Vorig jaar bracht de actie circa 1.800 pakken koffie op voor voedselbank in onze gemeente. Op zichzelf al een record. Met een opbrengst van 2.432 pakken koffie is dit record in 2021 enorm verbeterd.

Jaap Stelling (Lionsclub Voorburg), landelijk coördinator van de actie: ,,Wij staan er werkelijk versteld van. Wat een mooi resultaat. We wisten werkelijk niet wat we konden verwachten in deze gekke Corona-tijd. Net nadat we de inzameldozen hadden geplaatst werd de lockdown afgekondigd en gingen de meeste winkels dicht. En dus bleven vele inzameldozen leeg.”

De actie werd snel aan de omstandigheden aangepast met onder meer een verlenging van de inzameling. Doordat vele mensen nu thuiswerken wordt er thuis meer koffie gedronken. En juist op die consumentenpakken koffie zitten de waardepunten, niet op de bedrijfskoffie. Ook is in deze tijd van lockdown, thuisblijven en avondklok een ommetje naar een inzameldoos ongetwijfeld een echt ‘uitje’ gebleken.

Met het landelijke resultaat van 204.000 pakken koffie is dit jaar ook een tweede mijlpaal geslagen. Jaap Stelling: ,,In 2012 begonnen twee leden van Lionsclub Voorburg heel spontaan met deze actie. Geheel lokaal, maar toen al met een fantastisch resultaat. Sinds dit begin staat de teller na negen nationale acties momenteel op een totaal van ruim 1 miljoen pakken koffie.” En daarmee maakt de DE-waardepuntenactie van Lionsclubs een enorme impact voor de vele mensen en gezinnen die helaas afhankelijk zijn van de Voedselbank.

Als ambassadeur van Voedselbank Nederland nam René Froger de 204.000 pakken koffie in ontvangst. Froger benadrukte daarbij nog maar eens dat in een rijk land als Nederland een dergelijke actie helemaal niet nodig moet zijn. Froger: ,,Het mag niet en nooit vanzelfsprekend worden dat er een organisatie zoals de Voedselbank is. In Nederland leven ruim 1 miljoen mensen onder de armoedegrens. Dure koffie past daarbij vaak niet in het beperkte budget. Een lekker kopje koffie is dan ook niet vanzelfsprekend. Wat fantastisch is het dan dat zoveel Nederlanders de waardepunten doneren, de Lionsclubs deze actie op touw zetten en dat koffiebrander Douwe Egberts er nog een schepje bovenop doet en het resultaat met 20% verhoogt. Een prachtige samenwerking met wederom een fantastisch resultaat.”

Binnenkort worden de pallets met de 2.432 pakken koffie afgeleverd bij Voedselbank Leidschendam-Voorburg. Daarmee krijgt ieder gezin dat afhankelijk is van de voedselbank in onze gemeente in ieder geval twee keer per maand een pak koffie. Het is nu al zeker dat in December de 10e editie van de DE-waardepuntenactie van start zal gaan.

(V.l.n.r. op de foto: Henk Foekens (Voedselbanken Nederland), Ellen van der Linde (Marketing Manager Douwe Egberts), Jaap Stelling (Lionsclub Voorburg) en René Froger (ambassadeur van Voedselbanken Nederland)

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter