CDA-gemeenteraadslid Jan Hendriks heeft vragen aan B&W gesteld over de besluitvorming in Den Haag aangaande het tracé voor een tram dan wel lightrail van Den Haag CS via de Binckhorst naar Rijswijk en Delft. Dit in navolging op eerdere vragen waarover Vlietnieuws zondag berichtte.
Aanleiding vormt een brief die B&W van Den Haag op 28 september 2010 aan hun gemeenteraad zonden. Daarin staat: ‘Het college heeft in maart 2008 een voorstel aan de gemeenteraad gepresenteerd voor een verbinding via de Broekslootkade. De Raad heeft dit afgewezen’.
‘Verschillende raadsfracties hebben toen een amendement ingediend, waarin gevraagd werd om een onderzoek naar een hoogwaardige OV-ontsluiting via de Haagweg/Geestbrugweg en om dit tracé te vergelijken met een maaiveldverbinding via de Vlietzone’.
‘Tevens werd gevraagd op korte termijn onderzoek te doen naar een reguliere tramverbinding naar de Binckhorst, aansluitend op het bestaande net (lijnen 10 en 11) en met aansluiting op station Voorburg. Met het vervallen van de tunnelvariant en de maaiveldtracés over de Broekslootkade en de Vlietzone, resteert een tracé via de Geestbrugweg. Gemeld is dat dit op gespannen voet staat met het ambitieniveau van hoogwaardig openbaar vervoer’.
Hendriks vraagt nu van B&W het volgende: het door de gemeente Den Haag aan haar gemeenteraad gepresenteerde voorstel voor een verbinding via de Broekslootkade; het amendement van het voorstel, alsmede de onderbouwing daarvan; het verslag van de gemeenteraadsvergadering van Den Haag waarin tot bedoeld amendement is besloten.
Het CDA-gemeenteraadslid vraagt of het toenmalige college van B&W in Leidschendam-Voorburg en de toenmalige gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg op enigerlei wijze betrokken bij de toenmalige besluitvorming van de gemeente Den Haag. En of B&W op de hoogte zijn van de toenmalige besluitvorming en of deze besluitvorming een rol bij de besluitvorming over een tracé nu.