Nieuws
Wethouder gaat nieuw tracé tram/lightrail inbrengen

Wethouder Astrid van Eekelen wil dat een tram/lightrail vanaf Den Haag CS via de Binckhorst naar Rijswijk en Delft, niet via de Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan en Geestbrugweg gaat lopen. In plaats daarvan zou gekeken moeten worden naar een tracé via de Jupiterkade, Broekslootkade en Haagweg.

De bestuurder zal haar wens, samen met haar Rijswijkse collega, op tafel leggen in een bestuurlijk overleg over hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) tussen Den Haag CS, Binckhorst en Station Voorburg en Rijswijk/Delft. Dat heeft zij het CDA-gemeenteraadslid Jan Hendriks in antwoorden op vragen laten weten.

Het tracé via Jupiterkade en Broekslootkade had in januari 2008 de voorkeur van B&W van Den Haag. De Haagse gemeenteraad besliste in maart 2008 echter dat er geen onderzoek naar gedaan mocht worden. Er moesten eerst verbindingen door Voorburg-West bekeken worden.

In maart 2010 lieten B&W van Den Haag opnieuw weten te kiezen voor de variant via Jupiterkade en Broekslootkade. De kosten van die verbinding (inclusief tunnel onder de Trekvliet door dan wel een brug er over) werden geschat op 61 tot 105 miljoen euro.

In Stadsgewest Haaglanden was er een voorkeur voor een verbinding via Voorburg-West, over de Vliet en de oostelijke Vlietoever maar daar was Leidschendam-Voorburg tegen. Leidschendam-Voorburg wilde de verbinding met Station Voorburg destijds via de trambaan van lijn 10 (Prinses Mariannelaan, Laan van Middenburg, Westeinde). Eind 2011 werd tramlijn 10 in Voorburg stilgelegd.

Volgens Van Eekelen is er door de financieel-economische crisis van die tijd en het stilvallen van alle plannen rondom de Binckhorst verder niets meer met het tracé gedaan. De zaak kwam pas weer boven tafel toen de bebouwing van de Binckhorst en de HOV werden opgepakt. (foto gemeente Den Haag)

 

 

 

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter