De Blauwe Tram keert terug: zaterdag 10 april komt de Blauwe Tram aan in Haarlem. Het eerste nieuw gebouwde casco van ’tweeling-tramstel’ A619/A620 arriveert dan bij de werkplaats van de Stichting De Nieuwe Blauwe Tram aan de Adriaan Hofmanweg. Daarmee keert een iconisch tramstel terug. Het transport belooft spectaculaire beelden op te leveren.
De Blauwe Tram was en is nog steeds een begrip. Behalve de stadstram en de lijn Amsterdam – Haarlem – Zandvoort bestond ook de Bollenlijn (Haarlem – Heemstede – Hillegom – Lisse – Sassenheim – Leiden). Voor deze Bollenlijn liet de NZH tien ’tweeling-tramstellen’ bouwen door de firma Beijnes, die was gevestigd op het Haarlemse Stationsplein. De snelle en comfortabele trams werden een groot succes en droegen sterk bij aan de economische ontwikkeling van de Bollenstreek. Na opheffing van deze lijn in 1949 reden ze tussen Katwijk/Noordwijk – Leiden – Den Haag. Ondanks hun historische belang zijn de trams vervolgens gesloopt.
De Blauwe Tram reed vanaf 1924 ook tussen Scheveningen, Den Haag, Voorburg, Leidschendam, Voorschoten, Leiden, Katwijk en Noordwijk. In 1957 stopte de lijn naar Scheveningen, in 1961 de lijn naar Den Haag en Leiden. In Voorburg had de Blauwe Tram aan de Parkweg een remise. Die werd in 1987 gesloopt.
De Stichting De Nieuwe Blauwe Tram ijvert sinds 2016 voor het reconstrueren van een van deze trams als rijdend monument. Doel is de herinnering levend te houden aan de tweeling-tramstellen, die zoveel hebben betekend voor de ontwikkeling van de Bollenstreek en de westelijke Randstad. Bovendien is zo’n tweeling-tramstel een belangrijk technisch monument, want de Nederlandse industrie leverde met dit materieel in 1932 een technisch hoogstandje af: het waren de eerste moderne gelede trams ter wereld.
Een enthousiaste groep vrijwilligers gaat de komende jaren in de werkplaats van de Stichting De Nieuwe Blauwe Tram aan het werk om de tram te voltooien, samen met het tweede casco dat over enkele weken gereed is. De afgelopen maanden en jaren zijn al veel voorbereidende werkzaamheden verricht. Ook zijn onderdelen uit originele trams van dit type verworven voor gebruik in deze nieuwe Blauwe Tram. Het streven is de gereconstrueerde A619/A620 in 2024 op de baan te hebben. (Foto: Frits van der Gragt)