Nieuws
Rijswijk steunt onderzoek nieuw tracé tram/lightrail

B&W van Rijswijk steunen een verzoek van de collega’s uit Leidschendam-Voorburg om een onderzoek te gaan doen naar een nieuw tracé voor een tram/lightrail tussen Binckhorstlaan, Jupiterkade, Broekslootkade en Haagweg. Dit als onderdeel van een hoogwaardige openbaar vervoerverbinding (HOV) tussen Den Haag CS, Binckhorst, Rijswijk en Delft.

Dat hebben bij het project Binckhorst Bereikbaar betrokken ambtenaren en experts laten weten in een digitale inloopsessie. Op last van de organisatie onder leiding van de gemeente Den Haag, mogen hun namen en functies niet bekend gemaakt worden. Ook het citeren werd aan banden gelegd.

Onlangs besloot de gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg dat er een onderzoek moest komen als alternatief voor het tracé via Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan, Geestbrugweg. Wethouder Astrid van Eekelen beloofde het voorstel in te brengen in het beraad met rijksoverheid, provincie, metropoolregio en gemeente Den Haag.

Van Eekelen heeft het voorstel nog niet bij de partners op tafel gelegd. Wel heeft zij het met haar collega in Rijswijk besproken. De Broekslootkade ligt voor 50 procent op Rijswijks grondgebied, voor de rest in Den Haag. B&W van Den Haag hadden in 2008 een voorkeur voor dit tracé. De Haagse gemeenteraad wilde er toen echter niet aan. In 2008 speelde het tracé in relatie tot plannen voor de bouw van de Rotterdamsebaan (verbinding A4/A13 met Binckhorst). Die baan is sinds kort in gebruik.

Volgens direct betrokkenen gaat het om ‘een politiek proces’. De gemeenten, rijk, provincie en metropoolregio zullen moeten beslissen wat men kan en wil met het tracé via de Broekslootkade. Vast staat al dat er, indien het er komt, een brug over de Trekvliet gebouwd zal moeten worden.

Bij het tracé via de Binckhorstlaan, Prinses Mariannelaan en Geestbrugweg is het probleem dat een lightrail die op hoogte aankomt over de Binckhorstlaan, omlaag zal moeten naar straatniveau om als tram verder te rijden. Het bestemmingsplan Voorburg-West geeft op zich de mogelijkheid tot aanleg van rails op de Binckhorstlaan aldaar.

Van de andere kant willen de plannenmakers geen helling voor de deur van de woningen in de Binckhorstlaan Voorburg. Dat betekent echter dat de baan al eerder op de Binckhorstlaan (in Den Haag) omlaag moet komen, hetgeen problemen oplevert met de brug over het water van de Binckhorsthaven en de kruising met de Maanweg.

Om de tram/lightrail door de Geestbrugweg te kunnen laten rijden is een herinrichting van die straat noodzakelijk. De gemeente Rijswijk trekt daarin op met de HOV-plannenmakers. De bestaande rails zullen bijvoorbeeld verder uit elkaar moeten komen te liggen om de trams elkaar te kunnen laten passeren. Ook zijn nieuwe haltes nodig. Het effect op de leefbaarheid in de buurt zal nog onderzocht worden.

Socials

vlietnieuwsfacebookOp Facebook

vlietnieuwtwitter Op Twitter