Indien een tram/lightrail tussen Den Haag CS, Binckhorst en Station Voorburg gaat rijden via de Prinses Mariannelaan zijn daar diverse ingrepen nodig. Zo zal het bestaande tramspoor over 100 tot 150 meter verder uit elkaar gelegd moeten worden. Elders heeft de ondergrond versteviging nodig.
Dat hebben bij het project Binckhorst Bereikbaar betrokken ambtenaren en experts laten weten in een digitale inloopsessie. Op last van de organisatie, onder leiding van de gemeente Den Haag, mogen hun namen en functies niet bekend gemaakt worden. Ook het citeren van deze mensen werd aan banden gelegd.
Op zich zijn de rails die er in de Prinses Mariannelaan liggen – nog stammend uit de tijd van tram 10 – bruikbaar. Het is dus niet nodig dat alles er uit moet worden gehaald en opnieuw moet worden aangelegd. Feitelijk gaat het om een opwaardering van hetgeen al aanwezig is.
In principe is de lus via de Laan van Middendorp en het Westeinde ook niet nodig aangezien de Avenio-trams beide kanten op kunnen rijden. Indien afgezien wordt van de lus, moet er wel tussen de Laan van Middendorp en het Stationsplein een nieuw spoor bij komen op de Prinses Mariannelaan.
Als het tracé via de Prinses Mariannelaan wordt gebruikt zal de tram/lightrail op het Stationsplein zelf een halte krijgen. Het later doortrekken van de verbinding naar Zoetermeer wordt dan wel heel erg moeilijk. Op het tracé zal de tram/lightrail dezelfde snelheid hebben als het overige verkeer.
Het verschil tussen een tram en een lightrail ligt in de infrastructuur. De tram rijdt op maaiveld; de lightrail op een viaduct waar het moet en op maaiveld waar het kan. Via de Prinses Mariannelaan zal sprake zijn van een tramverbinding aangezien een lightrail hier ‘zeer complex’ is.
Op zich kunnen de metropoolregio (concessieverlener openbaar vervoer) en HTM nu al beslissen de sporen van de voormalige tramlijn 10 weer te gaan gebruiken. Afgesproken is echter al dat men niet zelfstandig tot zo’n ingreep over zal gaan.
Indien door een lightrailverbinding Den Haag CS, Binckhorst, Station Voorburg via de Maanweg dan wel Zonweg/Regulusweg wordt gekozen zijn er bij het Station twee opties: op een viaduct ter hoogte van het bestaande spoor, dan wel ondergronds. Dat is een verschil van honderden miljoenen euro’s. De ambitie is een tracé via de Maanweg. De variant Zonweg/Regulusweg wordt op verzoek van Leidschendam-Voorburg wel bekeken.